6.6.2016
Aloitimme opiskelun tutustumalla ammatillisen
opettajakoulutuksen tiloihin, nettisivuihin ja toisiimme. Tuutorimme Tomi
Guttorm ja Juha Pousi esittelivät meille opiskelijoille työskentelytapojaan ja
metodeitaan, joita Oulun koulutuksessa on käytetty. Haastattelimme toisiamme
pareittain ja esittelimme toisemme muille haastatteluiden perusteella. Oli
mielenkiintoista kuulla, kuinka monialaisia henkilöitä oli valittu mukaan
koulutukseen. Haastatteluissa selvitimme koulutustaustat, nykyisen työpaikan
yms. ja tämän 10 minuutin haastattelujen perusteella saimme aika hyvin ongittua
opiskelijaryhmämme osaamista ja taustoja. Haastattelussa meidän piti perustella
sitä, mitä tavoitteita olemme asettaneet itsellemme opintoihin liittyen.
Meillä oli maanatain ohjelmassa yleistä opintoihin liittyvää
informaatiota ja kirjaston palveluiden esittelyä. Työskentelyaiheina oli perehtymistä ammatilliseen
peruskoulutukseen, osaamisperusteisuuteen ja osaamisen
itsearviointivälineisiin. Me opiskelijat pidämme opinnoistamme blogeja ja
käytämme apuna portfoliotyöskentelyä. Sirpa Aalto esitteli opiskeluihin liittyviä
yksityiskohtia, jotka koskivat mm. opintojaksoille ilmoittautumista, kasvatustieteellisiä
opintoja ja opiskelijatunnuksia. Me opiskelijat saimme opiskelijakortit, joilla
saamme ateriatuen, mutta emme alennuksia linja-auto ja junamatkoista. Moodlen
alustan kautta voin ilmoittautua opintojaksoille ja näen sieltä edistymiseni
opintosuoritus lomakkeesta. Tietokoneongelmissa voin olla yhteydessä Helpdeskiin.
Sovin opintojen hyväksiluvuista tuutorini kanssa.
Meidät oli jaettu neljään eri ryhmään ns. study groupeihin,
joissa aloimme pohtia yhdessä itseohjautuvan ryhmämme sääntöjä ja valitsimme ryhmälle
vetäjän. Valitsimme meidän A-ryhmän vetäjäksi Matti Topin ja muut jäsenemme
ovat Tanja Saaranen ja Kari Lampela. Teimme kirjallisen sopimuksen, jossa
sovimme yhteisistä säännöistä ja muodostimme What´s up ryhmän.
7.6.2016
Tapasimme aamulla tietokoneluokassa ja aloimme heti luoda
meille kaikille opiskelijoille blogiyhteyksiä. Pidän omaa blogiani koko
opiskeluni ajan. Päätin, että pidän blogiani julkisena ja tätä kautta tutorini
seuraa etenemistäni ja osaamiseni kehittymistä. Kävimme Juhan ja Tomin kanssa
bloggerin kautta synnytetyn blogin käyttämiseen saloja läpi. Bloggerin kautta
on mahdollista kyllä tehdä, vaikka mitä. Tärkeintä meillä on miettiä sisältöä
blogeihimme ja reflektoida omaa osaamisen kehittymistä blogeissamme. Oman
osaamisen osoittaminen henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) muodossa
osoittaa jo olemassa olevan osaamisen.
Mietimme omassa A-ryhmässämme osaamisperusteisuutta AMOKin
Osaamisen opettaja julkaisuun perustuen.
Osaamisperusteisen koulutuksen periaatteet:
Tunnistettu ja tunnustettu
osaaminen opintojen suunnittelun pohjana
Aiemmin hankitun osaamisen
huomioiminen kattavasti
Osallisuus
Opiskelijan osallisuus omien
opintojensa suunnitteluun ja toteutumiseen
Henkilökohtaistetutopintopolut
-Opiskelijan oman
henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) toteutuminen
Aikaan sitoutumattomuus
Opintojen eteneminen aikaan ja
paikkaan sitomatonta
Työelämälähtöisyys
Osaamisen kehittäminen ja
osoittaminen aidoissa työympäristöissä
Ohjaus
Oikea-aikainen, riittävä ja
saatavilla oleva ohjaus
Löysin
Amokin kirjaston poistolaarista mielenkiintoisia kirjoja. Didaktiikan
perusteet, Suomalaisten tiede- ja ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ohjaajien
silmin (Heinosen väitöskirja vuodelta 2006) ja laatua ammattikorkeakoulujen
ohjaukseen.
Jo John
Dewey on määritellyt reflektiivisyydelle kolme ehtoa tai ominaispiirrettä.
Ensimmäisenä
ehtona on avoimuus eli aktiivinen halu kuunnella ja nähdä asioista eri puolia.
Toisena ehtona on vastuullisuus, jonka avulla arvioidaan, eritellään ja
syntetisoidaan ideoita Kolmantena
ehtona on riskinotto ja omien epävarmuustekijöiden työstö. Ei pidä pelätä
epäonnistumisia vaan on edettävä määrätietoisesti ja täysin sydämin kohti
kehittyvää ja kehittävää opettamista.
Saimme
lopuksi seuraavalle kerralle pohdittavaa ja mietittävää, miten ammatillisen
opettajan osaamisalueet ja osaamistavoitteet toteutuvat opetuksessani ja mitkä
tekijät vaativat kehittymistä. Aion tutustua tarkemmin Heinosen tekemään
opinnäytetyöt ohjaajien silmin tutkimukseen tarkemmin. Uskon, että tästä
väitöskirjasta on apua minunkin opinnäytetyö- ja kehittämistöiden ohjaamiseeni
niin bioanalytiikan perusopiskelijoiden kuin ylemmän ammattikorkeakoulun
opiskelijoiden töitä ajatellen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti