ay410067P KASVATUSTIETEEN PERUSTEET 2 op.
Mika Paldanius
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Essee: Mitä kasvatustiede on?
ss.
29.6.2016
Sisällysluettelo
1.
Kasvatustieteen suhde kasvatukseen
2.
Kasvatustieteen tunnusomaisia piirteitä ja
suuntauksia
3.
Kriteerit, joiden täyttyminen tekee toiminnasta
kasvatusta
3.1. Intentionaalisuus
3.2. Interaktiivisuus
3.3. Interaktion
epäsymmetrisyys
3.4. Pakon
ja vapauden ristiriita
4.
Kasvatuksen kolme perustehtävää
4.1. Sivistystehtävä
4.2. Sosiaalisaatiotehtävä
4.3. Identiteettitehtävä
5.
Pohdinta
6.
Lähdeluettelo
1.
Kasvatustieteen suhde kasvatukseen
Kasvatustieteen intressit tai perusmotiivit poikkeavat
kasvatuksen intresseistä. Kasvatus on toimintaa, jota toteutetaan käytännössä.
Käytännöllisenä toimintana kasvatuksella ohjataan kasvattajien toimesta
erilaisissa elämäntilanteissa hyvin monitasoisiakin ratkaisuja. Kasvatustyössä
joudutaan ottamaan kantaa mm. siihen millaisiin harrastuksiin perheen isät ja
äidit vievät lapsiaan, mitä valintoja he suosittelevat lapsilleen eri kouluasteilla
ja millä tavalla vanhemmat rankaisevat lapsiaan (Siljander, 2014) .
Kasvatustieteellä on tarkoitus määritellä, eritellä ja
analysoida niitä kohteita, joista tietoa halutaan saada. Kasvatustodellisuus on
kasvatustieteen tutkimuskohde, josta kasvatustiede luo ja tuottaa tietoa. Pauli
Siljanderin mukaan kasvatustieteen tavoitteita voidaan lähestyä kahdella eri
tavalla. Ensimmäisenä tehtävänä kasvatustieteen on määriteltävä ja eriteltävä
tutkimuskohteensa erityisyys ja kuinka siihen liittyvillä
kasvatustoimenpiteillä on ilmiönä tietty tarkoitus. Edellä mainittua tehtävää
kutsutaan kasvatustieteessä käsiteanalyysiksi.
Mikä tekee toiminnasta kasvatusta ja millä tavalla tutkimuskohdetta aletaan
määritellä kielellisesti: nämä ovat kysymyksiä. joihin käsiteanalyysin avulla haetaan
vastauksia (Siljander, 2014) .
Toiseksi kasvatustieteen keskeiseksi tehtäväksi Siljander
määrittelee käytännön kasvatustoiminnan tutkimisen. Kasvatustieteessä
selvitetään, mitä tekijät ovat tunnusomaisia piirteitä kasvatuksessa ja millä
tavoin kasvatustoiminnassa on löydettävissä säännönmukaisuuksia.
Kasvatustodellisuuden tilaa selvitetään empiirisillä eli kokemusperäisillä
tutkimuksilla ja tiedonhankintaa ohjaavien tutkimusongelmien kautta.
Kasvatukseen liittyviä pohdintoja on ollut ihmisen
historiassa pitkään, mutta itse käytännön kasvatustoiminta on syytä pitää
erillään kasvatukseen kohdistuvasta tutkimuksesta. Erilaiset oppimisen tasot auttavat
meitä jokapäiväisessä elämässä. Voimme oppia, vaikka kukaan ei ohjaisikaan meitä
tietoisesti. Ehdollistumista tapahtuu jokapäiväisessä elämässä paljon. Olemme
ihmisenä sopeutuvaisia erilaisiin ympäristöihin. Toisten käyttäytymistä ja
tarkkailua seuraamalla lapset oppivat paljon asioita. Kokeilemalla oppiminen
tapahtuu yrityksen ja erehdyksen kautta. Kun ohjaus puuttuu, henkilö joutuu
etsimään ratkaisuja yrittämällä ja erehtymällä. Kun tehtävä on suoritettu
vahingossa, ei opitun soveltaminen uuteen asiaan onnistu, jos asioista ei ole
keskustelu ja niitä ei ole sisäistetty. Kasvattajankin on omalla tavallaan
tärkeää ottaa huomioon opittavaan asiaan liittyviä yleisiä periaatteita ja
tehdä tietoisen oppimisen kautta valintoja kasvatettavallekin. Tällöin
ohjaaminen kannustaa kasvatuksessakin tietoisen oppimiseen ja tiedon
soveltamiseen erilaisissa tilanteissa (Hätönen, 2008 ) .
2.
Kasvatustieteen tunnusomaisia piirteitä ja
suuntauksia
Tiedettä itseään koskevat kysymykset ohjaavat kasvatustieteen
intressejä. Tieteen itseymmärrys pohtii
tieteenteoreettisia ongelmia. Kasvatustieteen ongelmakentät voidaan jakaa
kasvatustoimintaan, kasvatustieteeseen ja kasvatustieteen teoriaan.
Kasvatustieteen tarkastelutasot auttavat ymmärtämään eri ongelmakenttiä ja tutkimusalueita.
Metateoria tarkoittaa kasvatustieteessä teoriaa, jonka avulla kasvatustieteen
itsensä kohteena olevia kysymyksiä pohditaan. Kohdeteorian tarkastelutasona on
kasvatustiede ja kohteen tasona kasvatuskäytäntö mukaillen Köningiä (Siljander, 2014) . Kohdeteorian ja
metateorian eroja voidaan selittää kohdeteoreettisen ja metateoreettisen
ongelmanasettelun eroavaisuuksilla. Siljanderin kirjassa esitetään esimerkki
siitä, kuinka tutkija, joka tarkastelee koulua, on kohdetasolla kiinnostunut,
mitä koulussa tapahtuu. Vastaavasti metateorian tasolla tukija pohtii sitä,
miten, mitä varten ja millä ehdoilla, koulua tarkastellaan ja tutkitaan.
Metateoriassa on huomioitava myös tiedekäsitys, johon koulun tutkiminen
pohjautuu (Peltola, 3.LUENTO Kasvatuksen
ilmiö, teoriat ja käytännöt - 410067P, 2016) .
Kohdeteorian ja metateorian suhteen keskinäinen suhde on
kasvatustieteen tieteenhistoriaa, jota yritetään ratkaista tutkimalla erilaisia
ilmiöitä. Siljanderin mukaan on tarkastelutasoilla on selkeä yhteys toisiinsa.
Kasvatustieteen periaatteita on määritelty metateoriassa. Tutkimuksia
säätelevät normit ja kasvatustiedettä käsitys päämäärästä. Nämä seikat ohjaavat sitä, minkälaista tiedon
tuottaminen on. Tieteeseen kohdistuvia odotuksia tulee kasvatuskäytännöistä,
jotka voivat asettaa ehtoja sille, millä tavoin tutkimusta voidaan tehdä (Siljander, 2014) .
Oppiminen on tärkeä ja välttämätön edellytys niin kasvatuksessa
kuin kasvatustieteellisten ilmiöiden tutkimisessa. Ihmisten osaaminen perustuu
oppimiseen ja sen avulla he sopeutuvat ja kehittyvät erilaisissa ympäristöissä.
Jo lapsesta saakka, opimme asioita ilman opetustakin tai tietoisia
keinoja. Kielen opiskelu kehittyy lapsilla
huomaamatta ympäristöä seuraamalla, matkimalla yms. Itse opiskelussa opiskelija omalla toiminnalla
ja asenteella on tärkeä rooli, vaikka suotuisissa olosuhteissa opetus voikin
edistää joidenkin taitojen, osaamisen kehittymistä ja erilaisten ilmiöiden
ymmärtämistä (Pruuki, 2008 ) .
Kun kasvatustiedettä määritellään, mitään yksiselitteistä
tai yleisesti hyväksyttyä tapaa ei ole jaotella kasvatustieteen eri tapoja ja
kriteeristöjä. Kasvatustieteen
filosofiset lähtökohdat ja tapa, kuinka kasvatustieteen luonnetta käsitellään
tieteelliseltä kannalta vaihtelevat suuresti. Kasvatustieteen historiaa
tarkasteltaessa, kasvatustieteen varhaisvaiheisiin eli 1700-luvn ja 1800-luvun
taitteeseen liittyy se, että kasvatustiede saavutti itsenäisen aseman ja sille
luotiin peruskäsitteistöä. Siljander kirjoittaa teoksessaan Systemaattinen
johdatus kasvatustieteeseen näin, että tähän varhaiseen vaiheeseen kuului
kasvatusfilosofinen ja kasvatusta koskeva teoreettinen keskustelu, jonka avulla
uutta tiedettä eli tieteellistä pedagogiikkaa perusteltiin ja sen toimintaa
samalla kehitettiin (Siljander, 2014) .
Johann Friedrich Herbartia pidetään kasvatustieteen
perustajana ja hän esitti 1800-luvun alussa kasvatusta koskevan systemaattisen
tieteellisen tutkimuksen tarpeesta ja vaatimuksesta. Allagemeine Pädagogik
vuonna 1806 hahmotti uuden tieteenalan suuntaviivat. Ajattelu- ja keskusteluperinnettä tuolta
ajalta kutsutaan pedagogiseksi tai kasvatus- ja sivistysteoreettiseksi traditioksi
(Siljander, 2014) .
Empiiriseksi
kasvatustieteeksi alettiin kutsua 1800-luvun lopulta lähtien alkanutta
toista traditiota. Empiirisessä mallissa korostettiin kokemusperäistä
luonnetta. Alkuvaiheessa esikuvina pidettiin kasvatustieteessä modernin
luonnontieteen lähestymistapaa. 1960-luvulta lähtien on otettu käyttöön nimitys
empiiris-analyyttinen kasvatustiede (Siljander, 2014) .
1960-luvun poliittinen liikehdintä synnytti kriittisen
kasvatustieteen, jonka lähtökohtina olivat marxilainen filosofia ja Frankfurtin
koulukunnan kriittisen teorian jatkamaan Habermansin teorioihin. Nykyinen
kasvatustieteen kehitys on muuntautunut yhä monikerroksisempaan suuntaan.
Kasvatustiedettä ja tieteellistä tutkimusta leimaavat uusien käsitysten
muotoutumiset. 1980-luvulla alkanut käänne on muuttanut perusajattelumalleja.
Kommunikatiivinen kasvatustiede ja konstruktivismi ovat viitoittaneet näitä
kahta suuntausta perusajattelumallien muutosten suuntaan. Kommunikatiivisessa
kasvatustieteessä pedagogista toimintaa yritetään tarkastella sosiaalisena
interaktiona. Lähtökohtana on idea, jossa vuorovaikutus on tasavertaista niin
kasvattajan kuin kasvatettavankin välillä. Kasvatettava ja kasvattaja ovat
yhteistyökumppaneita (Siljander, 2014) .
Kasvatustieteeseen konstruktivismi on tullut sekä
kognitiivisen psykologian että yhteiskuntatieteiden puolelta kehitettyjen
menetelmien kautta. Ajattelutapojen kirjo on monisäikeistä ja ihminen luo
toiminnallaan jatkuvasti luovia sekä rakentavia ratkaisuja, jotka konstruoivat
todellisuutta (Siljander, 2014)
3.
Kriteerit, joiden täyttyminen tekee toiminnasta
kasvatusta
Arkisessa elämässä ihmiset puhuvat kasvatuksesta ja
ymmärrämme asian merkityksen. Jokaisella meistä on mielipiteemme lasten ja
nuorten kasvatukseen; mitä asioita pitää ottaa huomioon eri ikäkausina yms.
Yksilöllisesti toteuttamaamme ei niin tiedostettua toimintaa, me pystymme käsittelemään
huomattavasti laveammin ja helpommin kuin niitä tekijöitä, joita meidän pitää
alkaa määritellä tieteellisesti ja hallitusti. Kasvatuksen syvällisemmän
merkityksen pohtiminen tekeekin yksikertaiselta näyttävät asiat ongelmallisiksi
ja monimutkaisiksi. Siljander on määritellyt kasvatusta kriteerien ja muutamien
perusmääreiden kautta, joita kasvatustieteessä on huomioitu jo varhaisista
vaiheista lähtien. Teoreettisen pohjansa kasvatustieteet ovat saaneet
mannereurooppalaisilta ja saksalaisilta kehittäjiltä. Kielellä ja sen
merkityksillä on vaikutuksensa, koska eri kieli- ja kulttuurialueilla
kasvatukseen liittyy omia erityispiirteitään ja vivahteitaan (Siljander, 2014) .
3.1. Intentionaalisuus
Toiminnan intentionaalisuus merkitsee tarkoituksellisuutta. Kasvatuksen
tavoitteena on saavuttaa jotain tietoista ja tarkoituksellista toimintaa.
Pedagogisen kausaliteetin ideassaan J.F. Herbart korosti, sitä, että kasvattaja
pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan kasvatettavaan ja hänen kasvu- ja
sivistysprosessiin. Vaikka toiminta on tavoitteellista, lopputulosta ei voi
kuitenkaan ennakoida. Intentionaalisuus viittaa myös siihen, että olemassa
olevaa elämäntapaa ja yhteiskuntajärjestystä pyritään tavoitteellisesti
muuttamaan ja kehittämään erilaisiin utopioihinkin perustuen. Modernissa kasvatusajattelussa tieto ei ole
annettua ja muuttumatonta (Siljander, 2014) . Oppimisessa käytetään nykyään
erilaisia menetelmiä ja tekniikoita, jotka auttavat opiskelijoita ja opettajia
vuorovaikutuksessa, mutta keskeistä ei ole teknologia vaan se, että oppimisesta
innostutaan yhdessä. Erilaiset ongelmat, jännittävä tapaukset motivoivat meitä
työskentelemään sitoutuneesti. Puhutaan innostavasta pedagogiikasta ja
oivaltamisen ilosta, jonka avulla voidaan saavuttaa huimia oppimistuloksia ja
kehittää asioita eteenpäin niin yksilöllisesti kuin vuorovaikutuksessa muiden
kanssa (Lonka, 2014 ) .
3.2. Interaktiivisuus
Interaktio on vuorovaikutteista yhteistoimintaa ihmisten
välillä. Vastavuoroisuudesta huolimatta kasvattajan ja kasvatettavan välinen
interaktio ei ole tasavertaista, koska kasvattaja on aikuinen, täysi-ikäinen ja
vastaavasti kasvatettavalla ei ole vielä vastaavaa kompetenssia, joka liitetään
täysi-ikäiseen. Kasvattajan on otettava sosiaalisessa vuorovaikutuksessa
huomioon kasvatettava kehitys- ja kasvuprosessien keskeneräisyys (Siljander, 2014) .
3.3. Interaktion
epäsymmetrisyys
Kasvattajalla on erityinen vastuu silloin, kun puhutaan
interaktion epäsymmetriasta. Epätasavertaisuus on otettava huomioon kasvatuksessa
niin, että kasvattajan on rajattava oma toimintaansa aikuisten pelikentällä,
mutta toisaalta hänen tavoitteenaan pitää olla kasvatettavan aikuiseen
maailmaan vienti. Kasvatettavalta
puuttuu vielä alaikäisinä ja eri kehitysvaiheissa kypsyyttä kohdata erilaisissa
sosiaalisissa tilanteissa erilaisia ihmisiä. Kasvattajan tehtävänä on tukea
lapsia ja nuoria kohti itsenäisiä ratkaisuja tekeviksi aikuisiksi (Siljander, 2014) .
3.4. Pakon
ja vapauden ristiriita
Pedagoginen paradoksi eli ristiriita syntyy siitä, kun
kasvatustoiminnalla on asetettu tietynlaisia vaatimuksia, jotka rajoittavat
kasvatettavaa väliaikaisesti. Kaiken kasvatustoiminnan tavoitteena on edistää
vapautta ja kasvatetun itsenäisyyttä. Pedagogisen interaktion ja pedagogisten
tilanteiden yleinen ja jatkuva rakentuminen perustuu siihen, että kasvatettava
itsenäistyy ja pääse vaikuttamaan omaan sivistysprosessiin. (Kivelä, 1997)
4.
Kasvatuksen kolme perustehtävää
Kasvatuksella on pedagogien tarkoitus, jolla vaikutetaan
kasvatettavan sivistykseen, sosialisaatioon ja yksiköllisen identiteetin
rakentamiseen prosessien kautta.
Siljanderin mukaan kasvatuksen identiteettitehtävä on yleensä
sisällytetty kiinteästi sekä sivistystehtävään että sosialisaatiotehtävään,
mutta hän on halunnut tuoda sen esille kirjassaan erillisenä asiana (Siljander, 2014) .
4.1. Sivistystehtävä
Sivistys perustuu
aina yksilön ja sosiokulttuurisen maailman väliseen vuorovaikutukseen. Yksilö
ei voi elää tyhjiössä yksilöpainotteisesti vaan mukana täytyy olla ympäristö,
jolle alttiiksi asetutaan. Ulkoisella maailmalla on erilaisia vaatimuksia,
pakotteita ja pyrkimyksiä, joita kutsutaan ulkoiseksi determinaatioksi joissain
tapauksissa. Omassa sivistysprosessissaan yksilön on irrottauduttava
ulkomaailman pakonalaisuudesta, kun hän alkaa tulla itsenäiseksi ajattelijaksi
ja toimivaksi subjektiksi. Sivistykselle
ominaisesta ristiriidan tilasta ei kuitenkaan ole ulospääsyä, koska
itsemääräytyvyyden ja vierasmääräytyvyyden jännite on jatkuvaa (Siljander, 2014) .
4.2. Sosiaalisaatiotehtävä
Käsitteenä sosiaalisaatio on ollut kasvatustieteessä
suhteellisen lyhyen aikaa, vaikka itse sosialisaatio aiheena on varmasti yhtä vanha kuin kasvatus. Sosialisaation määrittelyssä otetaan huomioon
aikaisempien sukupolvien tiedot ja taidot sekä niiden välittyminen seuraavalle
sukupolvelle. Perheet, suvut ja heimoyhteisöt siirsivät esimodernissa
yhteisöissä perimätietoa sukupolvelta toiselle. Modernissa yhteiskunnassa
tietojen ja taitojen välittäjinä ovat pedagogiset instituutiot ja eri
koululaitokset. Ylläpitäviä tekijöitä olivat aikaisemmin mm. tavat, arvot,
rituaalit, arvostukset, normit, jotka liittyvät sosialisaatioon ja
kulttuuriperinnön siirtymiseen. Modernissa yhteiskunnassa on siirrytty
heterogeeniseen aikaan, vaikkakin erilaisia alaryhmiä, alakulttuureja yms. on
muodostunut yhdistävien ja erilaisten näkemysten kautta. Sosiaalisaation suhteen tehdään jatkuvaa
valintaa. Opetuksen ja pedagogisten valintojen kautta voidaan vaikuttaa siihen,
miten koulutus ja kasvatus voidaan jalkauttaa sosialisaatioon. Toisaalta
nopeasti kehittyvä yhteiskunta on pedagogiselta kannalta ongelmallinen siitä
syystä, että mitä erilaisten koulutusten opintosuunnitelmiin tulisi sisällyttää
ja mitä kulttuurista ydinainesta koulutusohjelmien tulisi välittää
opiskelijoilleen. Sosialisaation avulla
voidaan uusintaa tai uudistaa kulttuuria. Uusintaminen tarkoittaa sitä, että
seuraava sukupolvi omaksuu suhteellisien samanlaisia tapoja, aineellista
hyvinvointia yms. kuin aikaisempi sukupolvi. Uudistaminen tarkoittaa jonkin
ennalta arvaamattoman uuden syntymistä itse sosialisaatioprosessiin. (Salonen, 1997)
4.3. Identiteettitehtävä
Kasvatuksen tehtävänä on itsenäiseksi subjektiksi
kannustaminen. Kasvava persoonallisuus eli subjektiivinen identiteetti
tarvitsee rakentuakseen muutakin kuin oppeja, taitoja, asenteita ja sosiaalisia
kompetensseja. Kasvava identiteetti
kehittyy omasta tahdosta ja suhteesta ympäröivään maailmaan. Yhteiskunnan arvot
ja toimintatavat suhteutetaan omaan identiteettiin. Sitoutuminen ja
mukautuminen normeihin, arvoihin, sosiaalisen ympäristön tarjoamiin rooleihin
ovat vaatimuksia, mutta kasvavaan itsenäiseen subjektin kehittymiseen kuuluu
myös kyky yksilöllisen identiteetin löytämiseen uusilla, omiin tarpeisiin
mallinnetuilla keinoilla. Kasvatuksen sivistystehtävänä on painottaa sitä, että
tahtoa ja kykyä pitää olla ylittää erilaisia raja-aitoja etsiessään
identiteettiään (Siljander, 2014) .
5.
Pohdinta
Olen pohtinut esseessäni sitä, mitä kasvatustiede on? Lähdin
rakentamaan tekstiäni muutamien kasvatustieteen perusteosten ja kasvatustieteen
peruskurssin luentojen kautta. Kasvatustieteen historiaan pohjautuvia tietoja
olen käyttänyt esseessäni ja olen tavoitellut sitä, että pohdin mahdollisimman
tiiviisti käyttämiäni käsitteitä. Olen koko ajan yrittänyt pitää mielessäni sen,
että miten nämä kaksi seuraavaa näkökulmaa nivoutuvat yhteen: miten kasvatustiede ymmärretään ja miten
kasvatus määritellään ja miten se
huomioidaan eri kasvatustieteen suuntauksissa.
Kasvatustieteen osa-alueet ja periaatteet sivistyskykyisyys
(kasvatuspsykologia), vaatimus itsenäiseen toimintaan (didaktiikka),
kontekstuaalisuus (kasvatussosiologia) ja sivistyneempi tulevaisuus
(Kasvatusfilosofia) ovat pedagogisen teorian taustalla (Peltola, Luento 4 Kasvatuksen ilmiö, teoriat ja käytännöt - 410067P,
2016) .
Kasvatustieteen kenttä on laajentunut ja perinteisten metodien rinnalla on
tullut uusia keinoja kasvatuksen ilmiöiden tutkimiseen. Modernissa yhteiskunnassa yksilöllisyys ja toisaalta vuorovaikutteisuus
korostuvat. Meillä paremmat digitaaliset välineet ja teknologiat kuin
aikaisemmin ja meille tarjotaan erilaisia palveluja esim. koulutuksessakin,
joissa yksilölliset tekijät on huomioitu erinomaisesti.
6.
Lähdeluettelo
Hätönen, M. R. (2008 ). Näkökulmia oppimiseen .
Helsinki : Edita Prima Oy .
Kivelä, A. (1997). Pedagoginen
toimintateoria ja sosialisaatioteoria (Vuosik. Kasvatus ja sosialisaatio
). (P. Siljander, Toim.) Helsinki: Gaudemus.
Lonka, K. (2014 ). Oivaltava
oppiminen . Keuruu : Otavan kirjapaino Oy .
Peltola, M. (2016). 3.LUENTO
Kasvatuksen ilmiö, teoriat ja käytännöt - 410067P. Oulu : Oulu yliopisto
.
Peltola, M. (2016). Luento
4 Kasvatuksen ilmiö, teoriat ja käytännöt - 410067P. Oulu : Oulun yliopisto
.
Pruuki, L. (2008 ). Ilo
opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja . Helsinki : Edita Prima Oy .
Salonen, T. (1997). Kasvatustieteen
luonteesta ja mahdollisuuksista. (P. Siljander, Toim.) Helsinki:
Gaudemaus.
Siljander, P. (2014).
Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen. Tampere: Vastapaino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti