Kasvatuspsykologiset teoriat ja tutkimus
Kasvatuspsykologian essee 29.7.2016
Mika Paldanius
Opiskelijanumero:
Syntymäaika:
Sisällysluettelo
1.
Kasvatuspsykologia
tieteenalana
1.1.Kasvatuspsykologian käsitteistä
1.2.Kasvatuspsykologian tutkimuskohteista
1.3.Kasvatuspsykologian suhde muihin
tieteenaloihin
1.4.Kasvatuspsykologian tiedon käytännön
sovelluksista
2.
Kasvatuspsykologian
teorioista ja metodeista
2.1.Kasvatuspsykologian teorioiden
kehityksestä
2.2.Kahden kasvatuspsykologisen teorian
esittely ja vertailu
2.2.1. Dwecklinin tavoiteteoreettinen malli
2.2.2. Mike Andersonin älykkyysteoria
2.2.3. Dwecklinin ja Anderssonin teorioiden
vertailu
2.3.Kasvatuspsykologian metodien
soveltaminen kehittämisessä ja tutkimuksessa
3.
Kasvatuspsykologia
ja asiantuntijuus
3.1.Mitä asiantuntijuus tarkoittaa
uudistuvan käsityksen mukaan
3.2.Asiantuntijaksi kehittymisestä
3.3.Asiantuntijuusosaamisesta
4.
Pohdintaa
kasvatuspsykologian teorioista ja tutkimuksesta
4.1.Tulevaisuuden haasteet
kasvatuspsykologiassa
4.2.Kohti elinikäistä ja oivaltavaa oppimista
4.3.Kasvatuspsykologian kurssipalaute ja
pohdinta
1.
Kasvatuspsykologia
tieteenalana
Kasvatustiede ja psykologia ovat tieteenaloja, joiden väliin
kasvatuspsykologia voidaan sijoittaa. Sitä pidetään myös psykologian alueena,
jonka tehtävänä on kasvatuksen erilaisten teemojen käsittely (Erno Lehtinen, 2007 ) . Tieteenä
kasvatuspsykologiaa voidaan pitää perinteisessä muodossa yhtenä osana kasvatustiedettä, vaikka sen
asema onkin kiistanalainen. Kasvatussosiologia, kasvatusfilosofia ja
kasvatuspsykologia ovat rakentuneet kasvatustieteen ihmistieteiden osa-alueille
Hirsjärven kuvauksen mukaan. Psykologian teoreettisia käsitteitä ja metodeja
sovelletaan paljon kasvatustieteellisessä tutkimuksessa. Näiden erilaisten
sovellusten käytön myötä niin tutkimuksessa kuin kehittämisessä voidaan kasvatuspsykologia
ymmärtää yhdeksi kasvatustieteen osa-alueeksi (Soini, 2016) .
Kasvatuspsykologian näkökulma ohjaa sitä, mihin kysymyksiin
keskitytään ja mitä tekijöitä pidetään olennaisina esim. opetuksessa ja
kasvatuksen käytännöissä. Yleensä kasvatuspsykologia ymmärretään lapsiin ja
nuoriin kohdistuvasta kasvatuksesta, joka perustuu yksilökeskeiseen
näkökulmaan. Kasvatuspsykologian
kirjassaan Lehtinen et. al. kuvaavat kasvatuspsykologiaa koko ihmiskaaren
kannalta, joka ei rajoitu vain kasvatusinstituutioihin vaan laajemmalle myös
työelämään ja yhteiskuntaan. Oppimisen ja kehityksen, ongelmanratkaisukeinojen
valottaminen tutkimuksen avulla kohdistuu yksilön kannalta olennaisiin
asioihin. Kasvatuksen ja opetuksen merkityksellinen vuorovaikutuksen kautta
johdettuja käytännön suosituksia on vaikeaa antaa, koska erilaiset käytännön
kasvatus- ja opetustilanteet ovat monimutkaisia. Laboratorio-oloissa suoritetut
varhaiset kasvatuspsykologiset tiedon tuottamistavat eivät ole tarkoituksenmukaisia
enää käytännön tilanteiden soveltamiseen (Erno Lehtinen, 2007 ) .
1.1.Kasvatuspsykologian käsitteistä
Teoreettiset käsitteet, joita kasvatuspsykologiassa tuotetaan,
ovat sovellettavissa uusiin tilanteisiin ja ne on suunniteltava huolellisesti
ja tapauskohtaisesti. Tilanteiden tulkinta ja tarkoituksenmukainen suunnittelu
ohjaavat päätöksentekoa uusia menettelytapoja käyttöönotettaessa. Kasvattajat,
opettajat, kouluttajat tai työhön opastajat ovat tärkeässä roolissa, kun uusia
menettelytapojen käyttöönottoa suunnitellaan. Heidän harkintansa ja
perustelunsa ovat tärkeä kasvatuspsykologinen perusta, mutta itse valmiita
toimintaohjeita tai suosituksia ei ole aina välttämättä aina tarjolla (Erno Lehtinen, 2007 ) .
Soini on määritellyt kasvatuspsykologian näkemykseksi, joka
ei rajoitu vain psyykkiseen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyviin
tutkimuksiin ja mittauksiin, vaan siihen kuuluu olennaisena osana interventiot.
Kasvatettavien kehitystä pyritään ohjaamaan interventioiden kautta. Kasvatuspsykologian tehtävänä on soveltaa ja
tuottaa uutta tietoa sekä arvioida kriittisesti psykologiaan perustuvien
toimenpiteiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta (Soini, 2016) .
1.2.Kasvatuspsykologian tutkimuskohteista
Ihminen kehittyy yksilöllisenä toimijana läpi elämän.
Jokaisella meillä on käsityksemme itsestämme, luonteestamme, kyvyistämme ja
yksilöllistä kehittymisestämme. Merkittävinä vaikuttajina ja tärkeinä kehityksen
ymmärtämisessä pidetään lapsuuden ja nuoruuden ikäkausia. Ihmisen
persoonallisuutta voidaan tarkastella erilaista näkökulmista ja erilaisten
psykologisten koulukuntien kautta. Ihmisen persoonallisuuteen ja kehittymiseen
liittyviä muutoksia subjektin ja kasvun kehittymisen kautta voidaan
tarkastella. Minän käsite nousee keskiöön ja tätä kautta oma yksilöllisyys
määritellään mm. ympäröiviä asioita kohtaan. Yksilöllistä kehittymistä ja
muutosta läpi elämän voidaan tarkastella ja tutkia eri ikäkausina (Erno Lehtinen, 2007 ) (Peltola, 2016 ) .
Kognitiivinen kehityksen ja oppimisen tutkimisella pyritään
etsimään vastauksia kasvatuspsykologian peruskysymyksiin, missä määrin ja millä
tavoin kasvatuksella voidaan vaikuttaa ihmisen kehitykseen, henkiseen kasvuun
ja oppimiseen. Erilaiset ratkaisumallit ja selitystavat vaativat tietoa
taustalla olevista filosofisista koulukunnista ja teorioista, vaikka itse
kohteena olevat kysymykset ovat konkreettisia ja käytännöllisiä asioita. Useat
tutkijat ovat päätyneet siihen, että erilaisten teorioiden mallien
rinnakkaiskäyttö ja yhdistäminen on mahdollistettava, vaikka itse teoriat
olisivat keskenään ristiriitaisiakin, koska oppimisen monitahoisuuden
ymmärtäminen ei ole muuten mahdollista (Erno Lehtinen, 2007 ) (Soini, 2016) .
Älykkyyden tutkimisen tieteellisen teorian ja tutkimuksen
taustalla on vahvoja perinteitä, joiden avulla älykkyystutkimusta on tehty jo
pitkään. Kvantitatiivinen psykometrinen perinne, konstruktiivinen eli
kognitiivisiin prosesseihin ja ajattelun rakenteiden syntymiseen ja muutoksiin
keskittyvä lähestymistapa ja informaation lähtökohtana pitävät teoriat
edustavat tieteellisen älykkyyden ja teorian perinnettä. Älykkyyseroja on
selitetty perintötekijöillä, ympäristön vaikutuksilla, vaikka nämä tulkinnat
ovat aiheuttaneet toisaalta ristiriitaisia kannanottoja ja mielipiteitä niin
tieteen tekijöiden kuin maallikoiden keskuudessa. Älykkyystutkimuksella on
pitkät perinteet, mutta tieteelliset käsitykset poikkeavat suuresti toistaan
siitä, mitä älykkyys on (Erno Lehtinen, 2007 ) .
Oppimisen tutkimisessa eri motivaatioteoriat ovat viitanneet
motivaation yhteydestä oppimiseen ja suorituksiin. Itsesäätöiseksi oppimiseksi
kutsutaan mallia, jossa oppija huomio joustavasti erilaisia tilanteita ja
niiden vaatimuksia (Peltola, 2016 ) . Suotuisan motivaation
ja kognitiivisen kehityksen johdosta tapahtuu herkemmin syvällistä oppimista
edistävää toimintaa (Erno Lehtinen, 2007 ) . Itsesäätöistä
oppimista Winne ja Perry (2000) kuvaavat riippumattomaksi, tehokkaaksi
oppimisen muodoksi. Metakognitio, sisäinen motivaatio ja strateginen ovat
itsesäätöisen oppimisen tehokkuuden taustalla (Perry, 2000) .
1.3.Kasvatuspsykologian suhde muihin
tieteenaloihin
Tiedon määrä on kasvanut kasvatuspsykologiassa monitieteellisten tutkimusten ja yhteiskunnan
nopeiden muutosten kautta. Tiedon tarpeen lisääntyminen johtuu muuttuvista
tilanteista ja jatkuvan oppimisen ajatuksesta sekä tarpeesta hallita
tilanteita, jotka korotavat motivaation ja oppimisen taitojen merkitystä. Informaatiotieteiden
ja tietotekniikan merkitys on suuri niin kasvatuspsykologiassa kuin muillakin
tieteen aloilla 1900-luvun loppupuolella. Sosiologia ja sosiaaliantropologia ovat
tuoneet kasvatuspsykologiaan uutta kulttuurista näkökulmaa. Kasvatuspsykologian
jalkauttaminen työelämään ja organisaatiotutkimukseen ovat rikastuttaneet
käytännön sovelluksia ja kasvatuspsykologian teorioiden luomista.
Lääketieteelliset neurologiset tutkimukset aivojen toiminnoista tarkoissa
kognitiivisten tilanteiden yhteydessä ovat laajentaneet kasvatuspsykologian
näkökulmaa. Tulevaisuudessa tämän tyyppinen tutkimus kasvannee ja
aivoprosesseja aletaan ymmärtää vieläkin spesifimmin (Erno Lehtinen, 2007 ) (Peltola, 2016 ) .
1.4.Kasvatuspsykologian tiedon käytännön
sovelluksista
Kasvatuspsykologian soveltavana tehtävä on luoda näkemys,
jolla kasvattaja ja opettaja voi saavuttaa optimaalisia tuloksia omassa työssä
soveltamalla psykologisia kasvatustyön metodeja toimintaansa. Jo 1600-luvulla
esitettiin ensimmäisiä edellä mainittuja ajatuksia, kun mietittiin uusia
keinoja lapsen oppimisen ja kehittymisen edistämiseen kurittamisen sijaan. Itse
kasvatuspsykologisen tiedon soveltamista alettiin harjoittaa viime vuosisadan
alussa oppimisen psykologian kukoistuksen aikana ja sen uusien kasvatuksellisten
mahdollisuuksien myötä, jota kutsutaan psykologian yliarvostuksen kaudeksi tai
pedagogiikan eliminoimisen kaudeksi (Soini, 2016) .
Kasvatuspsykologian yksi päätehtävä on arvioida kriittisesti
psykologiaan perustuvia kasvatuksellisia toimenpiteitä. Koulutuksen kehittäminen
lahjakkaille lapsille ja oppimisvaikeuksiin liittyvät psykologiset tutkimukset
ovat esimerkkejä siitä, kuinka uusia menetelmiä voidaan ottaa käyttöön ja miten
lasten opetuksessa voidaan tehdä konkreettisia järjestelyjä. Lahjakkuuden käsite
on kiistelty aihe psykologiassa, koska esim. Suomen menestys PISA-tutkimuksissa
on perustunut siihen, että koulutuksen resurssit on suunnattu tasapuolisesti
koko ikäryhmälle (Soini, 2016) .
Erilaisia lähestymistapoja ja pedagogisia menetelmiä voidaan
hyödyntää oivaltavassa oppimisessa. Esimerkiksi tapauspohjaiset oppimiset
tilanteet ja erilaiset projektit ovat yleisiä ammatillisissa koulutuksissa.
Käytännönläheisestä tapauksesta tai ongelmasta aletaan kehittää uusia ratkaisuja
työelämälähtöisesti. Käytännössä ongelmaa ei ole välttämätöntä ratkaista vaan
sitä käytetään ponnahduslautana opiskelussa. Opiskelijoista pitäisi kouluttaa
joustavia ja pohdiskelevia opiskelijoita, joilla syntyy aito kiinnostus uuden
tiedon hakemiseen ja soveltamiseen käytännössä (Lonka, Oivaltava oppiminen , 2015 ) . Ihmisen oppiminen on
monimutkainen prosessi. Koulutuksen onnistumiseen kriteerinä on visio
ammattitaidosta toimintana, joka huomio sen, että valmistuttuaan opiskelijalla
on niin valmiudet oppia kuin kehittää omaa alaansa saamiensa palautteiden
perusteella. Oman osaamiseen ja
kokemuksen karttuminen antaa valmiuksia oma alan ja tehtävien kriittiseen
arviointiin (MaijaLiisa Rauste-von Wright, 2003 ) .
2.
Kasvatuspsykologian
teorioista ja metodeista
Kasvatuspsykologia on kasvatustieteen eri osa-alueiden
joukossa empiirinen tutkimusotteeltaan. Teoria ja johtopäätökset tukeutuvat
menetelmiin, joilla on selvitetty empiirisen havaintoaineistoin kohteena olevia
ilmiöitä. Testit ovat tunnetuimpia kasvatuspsykologisia menetelmiä, joilla
selvitetään mm. yksilöiden persoonallisuuden piirteitä, kyvykkyyttä ja
lahjakkuutta erilaisin metodein. Kasvatuspsykologian työhön kuuluu tutkimuksen
tekemisen lisäksi testimenetelmien kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä ja
ongelmanratkaisuja. Testaamalla voidaan selvittää yksilökohtaisia tuloksia ja
liittää ne suurempaan kokonaisuuteen suhteellisen edullisin ja nopein tavoin (Erno Lehtinen, 2007 ) .
Metodologiset keinot, joita käytetään kasvatuspsykologiassa, ovat
lähestymistavoiltaan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin perustuvia
yleiseltä muodoltaan. Toisaalta kasvatuspsykologiaan on otettu käyttöön keinoja,
jotka perustuvat luonnontieteellisiin ja lääketieteellisiin metodeihin. Kasvatuspsykologian
tutkimuksen tarkoituksena on olemassa olevan tiedon soveltaminen parempien
menetelmien kehittämiseksi ja toisaalta sen tavoitteena on tuottaa uutta
teoreettista tietoa, jonka avulla kehitetään käytännön kasvatuspsykologisia
keinoja. Uudet teoreettiset mallit
auttavat kasvatuspsykologiaan kehittämään kasvatettavien, heidän kasvunsa ja
oppimisensa diagnosointia ja tukemaan erilaisin yksilöllisin keinoin
kasvatettavien valmiuksia esim. työelämään. Toisaalta systemaattisten käytännön
välineiden ja mallien testaamista tarvitaan tutkimustietojen perusteella
saatujen tulosten toimivuuden tarkistamiseen (Erno Lehtinen, 2007 ) (Peltola, 2016 ) .
2.1.Kasvatuspsykologian teorioiden
kehityksestä
Kasvatuspsykologian uusista teoreettisista malleista on
avautunut uusia mielenkiintoisia tutkimusalueita ja tätä kautta on pystytty
tekemään uusia arvovalintoja. Itseohjautuvuutta korostavat kasvatusarvot ovat
kehittyneet tutkimusprojektien myötä. Kognitiivisia ja motivaatiotekijöitä
koskevat tutkimukset ovat antaneet täsmällisemmän kuvan siitä, kuinka
itseohjautuvuuden prosessit toimivat(Erno Lehtinen, 2007 ) .
Oppimistutkimuksen kehitys on syventänyt ja laajentanut
käsityksiämme oppimisesta ja oppimistutkimuksesta monitieteellisten
tutkimusongelmien selvittämisten kautta.
Oppimiseen on luotu valtavia määriä uusia teoreettisia käsitteitä ja
ajattelutapoja oppimistutkimusten kautta. Teoreettisten käsitteiden määrä on jo
yli 80000 The Encyclopedia of the Learning Sciences teoksen mukaan vuonna 2012.
Oppimisen tutkimus on laajentunut psykologian kautta kasvatustieteisiin,
kielitieteisiin, lääketieteeseen, sosiologiaan, kulttuuriantropologiaan yms. (Soini, 2016) (Peltola, 2016 ) .
2.2.Kahden kasvatuspsykologisen teorian
esittely ja vertailu
2.2.1. Dwecklinin tavoiteteoreettinen malli
Dwecklinin tavoiteteoreetinen malli (1989) esitteli jaottelun
suoritusorientaation ja oppimisorientaatioon. Suorituspainotteisessa
orientaatiossa painotetaan arvosanoja ja ulkoisiin suorituksiin liittyviä
tavoitteita. Oppijoiden tavoitteena on hallita niitä asioita, joita opettaja
mahdollisesti kysyy ja projektityöt valitaan helppouden ja hyvän lopputuloksen
kriteereillä. Oppimisorientaatio vastaavasti painottaa oppimisen uusia
haasteita ja tietojen ja taitojen hallinta pohjautuvat siihen, miten haasteet
voidaan oppimisen kannalta parhaiten ratkaista. Oppimisorientoituneet
opiskelijat eivät ajattele lopputulosta ulkoisena seurauksena (Erno Lehtinen, 2007 ) .
Dwecklinin tutkimusryhmä teki mielenkiintoisia havaintoja
kykyjen uskomuksiin liittyvistä tekijöistä. Orientoituneet oppijat katsoivat
kykyjen olevan dynaamisesti kehitettäviä, kun taas suoritussuuntaiset oppijat
ajattelivat kykyjen olevan staattisia. Staattisuus merkitsee kykyjen osalta
olemassa olevien tekijöiden osoittamista, joilla on yhteys myös sosiaaliseen
vertailuun. Yksilön omalla toiminnalla ja vastuunotolla on kykyjen
kehittämisessä suuri rooli oppimisorientaatiomaisissa oppijoissa. Kykyjen
tuleva kehitys on yksilön vastuulla (Erno Lehtinen, 2007 ) .
2.2.2. Mike Anderssonin älykkyysteoria
Mike Anderssonin teorian tavoitteena oli luoda teoreettinen
synteesi älykkyystutkimukseen. Teoriassa liitetään yhteen ihmisen tärkeimpien
empiiristen älykkyystutkimusten tuloksia, joita voidaan tarkastella kokoelmana
erilaisia informaation prosessoinnin perusmekanismeja (basic prosessing mechanism).
Andersonin teoriassa yhdistyvät informaation prosessoinnin ominaisuuksia
koskeva tutkimus, psykometrinen älykkyystutkimus sekä ajattelun kehittämistä
koskeva tutkimus. Anderssonin mukaan älykkyys on monisyistä ja hänen mukaansa se
kehittyy ja muuttuu kokemuksen kautta (M.Andersson, 1992 ) (Erno Lehtinen, 2007 ) .
Anderssonin älykkyysteorian pääelementit ovat kyvyt,
moduulit, yleiskyvyt ja erityiskyvyt, joiden avulla informaatiota
prosessoidaan. Kielellisten ja visuospatiaalisten mekanismien lisäksi Andersson
on teoriassaan erottanut moduulit omaksi joukoksi mekanismeja, joiden kautta
tietoa käsitellään ja hallinnoidaan. Teoriallaan Andersson on selittänyt älykkyyden
tietyn tasoisena ilmiönä, mutta sen tapa ei sovellu kouluopetuksen
näkökulmaan. Kehitystapahtumien kautta
syntyy Anderssonin teorian mukaan moduuleja, jotka auttavat hahmottamaan
maailmaa. Teorialla on pystytty selvittämään älykkyystestien käytettävyyttä ja
toimivuutta (Erno Lehtinen, 2007 ) .
2.2.3. Dwecklinin ja Anderssonin teorioiden
vertailu
Andersonin teoria selittää älykkyyttä tietyn tasoisena
ilmiönä ja sen heikkoutena on pidetty käytännön soveltamisen vaikeutta
käytännön opetuksessa ja koulutuksen arvioinnissa. Anderssonin teoria nojaa suppeasti
älykkyystutkimuksen synteesiin, jossa kognitiivisten toimintojen
tiedonkäsittelyprosessit ja tietorakenteet huomioidaan (Erno Lehtinen, 2007 ) . Vastaavasti Dwecklinin
tavoiteteorioita on pysytty soveltamaan koulumaailmaan paremmin kuin
Anderssonin älykkyysteoriaa. Esimerkiksi Markku Niemivirta on tutkinut
suomalaisten ala-aste oppilaiden tavoiteorientaatioita. Hän on tutkinut
tavoiteorientaatioiden ja niihin liittyvien tekijöiden yhteyksiä ala-asteen
oppilailla(Niemivirta, 1999) .
Anderssonin teorian mukaan kehitystapahtumiin liittyvät uudet
moduulit auttavat asioiden hahmottamista ja näin ollen hänen teoriansa mukaan
älykkyyden takana on muitakin tekijöitä kuin yksilöllisten erojen takana olevat
prosessit. Oman tulkintani mukaan Dwecklinin ajattelussa on kuvattu osittain
Anderssonin teoriankin tekijöitä, jotka vaikuttavat oppilaiden menestymiseen. Älykkäillä
tietyllä on tietyllä tapaa oppimisorientaation painottuva oppimismotivaatio,
joka kehittyy sen vuoksi, että he pitävät haasteista ja toimivat
tavoitteellisesti päämääränsä kohden liittyipä oppimisen lopputulokseen, mitä
tahansa ulkoisia seurauksia (Erno Lehtinen, 2007 ) .
2.3.Kasvatuspsykologian metodien
soveltaminen kehittämisessä ja tutkimuksessa
Kasvatuspsykologiaa pidetään erityisen empiirisenä
tutkimusalueena muiden kasvatustieteen osa-alueiden joukossa. Kasvatuspsykologia
tunnetaan kehittämistään testimenetelmistä, joilla voidaan selvittää
henkilöiden motivaatioita, kykyjä omaksua asioita sekä lahjakkuutta ja sen eri
lajeja. Jos ajatellaan kasvatuspsykologian merkittävyyttä käytännössä, niin
siinä korostuu erityisesti testien käyttöön ja niiden kehittämiseen liittyvä
työ. Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden metodien soveltaminen ja monitieteelliset
projektit ovat nykypäivän tieteen rahoituksen ja kehittämisen kivijalka.
Lääketieteen ja luonnontieteiden metodien käyttäminen on laajentanut
kasvatuspsykologisen tiedon määrää ja monipuolistanut ajattelua. Tieteellisen
ja käytännön tavoitteet ja niihin liittyvät tutkimusongelmat pitää ratkaista
joustavin metodologisin näkökulmin. Esimerkiksi Erno Lehtinen ja hänen
kirjoittajakumppaninsa kritisoivat liiallista laadullisen ja määrällisen
tutkimuksen vastakkainasettelua. Kirjoittajien mielestä avoin perehtyminen
tarkasteltaviin tutkimusongelmiin ja ratkaisujen etsimiseen on paras vaihtoehto
niin tieteellisen kuin käytännön sovellustenkin uusien innovaatioiden
löytämiseksi (Erno Lehtinen, 2007 ) .
3.
Kasvatuspsykologia
ja asiantuntijuus
Viimeisen kolmen vuosikymmenen ajan kasvatuspsykologien
tekemä asiantuntijuuteen liittyvä tutkimus on ollut aktiivista ja saaduista tutkimustuloksista
on voitu muokata käsityksiämme oppimisen tavoitteista ja muodoista. Perinteisesti
asiantuntijuutta on pidetty jonkin ammatin tai erityisosaamisen kokemuksen
tuoman laaja-alaisen tietojen ja taitojen hallitsemista (Erno Lehtinen, 2007 ) .
3.1.Mitä asiantuntijuus tarkoittaa
uudistuvan käsityksen mukaan
Nykykäsityksen mukaan
asiantuntijuus voi tarkoittaa esimerkiksi erilaisia suuntautumistapoja ja
asioiden käsittelyyn liittyviä ominaisuuksia. Älykkyystestien hyvä
suoriutuminen on kehittynyttä asiantuntijuutta, johon vaaditaan kokemusta (Erno Lehtinen, 2007 ) .
3.2.Asiantuntijaksi kehittymisestä
Pelkkä kokemuksen tuoma oppi ei takaa laadukkaiden ja
tasokkaiden taitojen kehittymiseen. Asiantuntijuus on tavoitteellista
valmistautumista ja tietojen sekä taitojen jatkuvaa päivittämistä. Monissa
tutkimuksissa on todettu, että muodollinen koulutus ei johda automaattisesti
asiantuntijuuteen. Tarkasteltaessa asiantuntijoiden toimintaa on todettu, että
he tekevät työelämässä paljon ratkaisuja, jotka liittyvät pitkään käytännön
kokemukseen ja konkreettisissa työtilanteissa tehtyihin tyypillisiin
ratkaisuihin. Esimerkiksi lääketieteen asiantuntijoiden tekemät diagnostiset
ratkaisut perustuvat tutkimusten perusteella kokemuksen mukana tulleeseen
muuttuvaan, päivitettyyn ja kasautuvaan tietomäärään (Erno Lehtinen, 2007 ) .
3.3.Asiantuntijuusosaamisesta
Nykyinen asiantuntijaosaaminen perustuu verkostoissa
toimimiseen. Asiantuntijayhteisöön liittyvä yksilö saa tietoa, osaamista ja
sosiaalista pääomaa verkostojen kautta ja vastaavasti hän voi jakaa
kokemukseensa kautta uutta tietoa verkostolle. Asiantuntijayhteisöt voivat
esimerkiksi arvioida yhdessä sopivia suosituksia ja työasioiden hoitokäytäntöjä
kollegoilleen. Liittyessään asiantuntijayhteisöön yksilö saa käyttöoikeudet
erilaisiin välineisiin ja metodeihin, joita on mietitty valmiiksi kokeneiden
asiantuntijoiden arviointien kautta. Asiantuntijuutta voidaan pitää niin
yksilön kuin yhteisönkin ominaisuutena, koska niin yksilöt kuin yhteisöt oppivat
erilaisten asiantuntijajärjestelmien kautta (Erno Lehtinen, 2007 ) .
4.
Pohdintaa
kasvatuspsykologian teorioista ja tutkimuksesta
Kasvatuspsykologia, niin kuin muutkin tieteenalat, etsivät
yhä laaja-alaisempia ja monitieteellisempiä kumppanuuksia ja ratkaisuja. Uuden tiedon tuottamisen ei pidä olla pelkkä
päämäärä, vaan saatujen tulosten ohella tarvitaan käytännön sovelluksia, joiden
kautta voidaan kehittää niin työelämää kuin itse testejä, joita käytetään
nykymallisina erilaisissa tilanteissa esim. työhaastatteluissa ja
valintakokeissa. Teorioiden yhdistely ja liian joustamaton toiminta
tutkimusmetodien valinnassa eivät välttämättä luo tarpeeksi käytännöllisiä
ratkaisuja. Asiantuntijuuden
hyödyntämisen pitää perustua verkostoihin, joissa toimitaan joustavasti tukien tutkimusmetodologian
ongelmia ja kysymyksiä. Tiedon nopea kerääminen ja tietotekninen kehitys ovat
nopeuttaneet tutkimustulosten analysointia, mutta toisaalta monitieteelliset
haasteet tekevät tutkimusmetodien ja niistä saatavien tietojen tulkinnat ja
analysoinnit entistä haastavimmiksi.
4.1.Tulevaisuuden haasteet
kasvatuspsykologiassa
Nopea yhteiskunnallinen muutos ja muuttuvien menetelmien,
ympäristön ja tiedon hallinta vaativat kasvatuspsykologialta ketteryyttä pysyä
ajassa mukana. Niin tutkijat, asiantuntijat kuin kouluttajat tarvitsevat
erilaisia välineitä ja keinoja selvittää, millä tavoin kasvatuspsykologisia
menetelmiä tulee ”jatkojalostaa” uudistuneissa ja muuttuvissa olosuhteissa. Kokemus,
tiedot ja taidot ovat avainasemassa, mutta entistä joustavampia ja nopeampiakin
ratkaisuja pitää voida tehdä. Pitkät ja suuret projektit voivat olla voimavara, mutta myös uhka alan
kehittymiselle. Toisaalta nykyisiä rahoitusmalleja ja jatkokoulutuspolkuja
pitäisi kehittää entistä pitkäjänteisemmin ja tavoitteellisemmin.
4.2.Kohti elinikäistä ja oivaltavaa oppimista
Elinikäisen oppimisen ajatus pohjautuu siihen, että yksilöön
kasautuu ja imeytyy monenlaisia tietoja sekä taitoja, joita käytetään arkisessa
työssä hyödyksi. Elinikäisen oppimisen kautta asetetaan tavoitteita, tulkitaan
asioita, suuntaudutaan, toimitaan, sopeudutaan, mukaudutaan, puolustetaan ja
hyökätään (Heikki Silvennoinen, 1998) . Yhteisöllisen oppimisen pienryhmissä on
todettu edistettävän oppimista erilaisten työprosessien ja vertaistuen kautta.
Kun tietoa kerätään ja jaetaan yhdessä keskustellen ja reflektoiden, se edistää
yhteisöllistä oppimista. Oppimisen edistäjän roolina on ohjata kannustavasti ja
keskustellen yhdessä valittujen toimintatapojen ja tiedon rakentamisprosessissa
(Marjo Suhonen, 2015 ) . Oivaltava oppimisen
kautta voidaan hyödyntää erilaisia pedagogisia lähestymistapoja, joissa käytetään
apuna teknologisia ratkaisuja ja uudenlaisia tietokäytäntöjä. Oivaltavassa
oppimisessa lähestymistapoina voi käyttää mm. tutkivaa, ongelmalähtöistä,
ilmiölähtöisiä ja tapauskohtaista oppimista. Projektien kautta voidaan
selvittää erilaisia käytännön ratkaisuja työelämälähtöisesti, jolloin mukana
voi olla yhteistyöyrityksiä tai – yhteisöjä (Lonka, Oivaltava oppiminen , 2015 ) . Kasvatuspsykologia
tarjoaa vaihtoehtoja ja valottaa monimutkaisia yksilöiden kehitykseen, oppimiseen
ja kasvatukseen liittyviä yksityiskohtia ja tarkentaa tietoa niistä tekijöistä
ja prosesseista, joilla voidaan vaikuttaa ihmisen kehitykseen ja oppimiseen.
Lisääntyvän tiedon ja kokemuksen avulla opimme ymmärtämään paremmin käytännön
kasvatukseen liittyviä tekijöitä ja pystymme tätä kautta kehittämään
oppimisympäristöjä joustavasti (Erno Lehtinen, 2007 ) (Peltola, 2016 ) .
4.3.Kasvatuspsykologian kurssipalaute ja
pohdinta
Olen tyytyväinen siihen, millä tavoin kurssi on toteutettu.
Kasvatuspsykologian kurssikirja ja Soinin opetusmonisteet olivat hyvä perusta kasvatuspsykologiaan
ja luennot tukivat oppimistani. Minusta oli hauskaa ja toisaalta vaativaakin
pohtia eri kasvatuspsykologisia osa-alueita ja teorioita esseessäni. Samalla
kun olen kirjoittanut esseetäni, olen miettinyt sitä, kuinka näitä asioita
voisi soveltaa käytännössä omassa opetuksessani. Minusta olemme menossa
opetuksessa entistä yksilöllisempää suuntaan ja toisaalta huomioimme myös
verkostot yms. sosiaaliset tekijät paremmin verrattuna aikaisempiin
vuosikymmeniin. Teknologian ratkaisut helpottavat meitä ja niiden kautta
voidaan kätevästi toteuttaa globaalejakin ratkaisuja. Kasvattajina ja
opetuksessa meidän on hyvä huomioida se, että oppijoille annetaan käyttöön
erilaisia tapoja toteuttaa oppimistaan, mutta toisaalta oppilaiden pitää olla
joustavia muuttuvissa tilanteissa. Varsikin ammatillisilla koulutusaloilla on
tärkeää korostaa elinikäistä ja oivaltavaa oppimista, koska tätä kautta
osaaminen on pitkäkestoisempaa ja omaa työtä uskalletaan kehittää yhdessä
organisaation kanssa. Olen tyytyväinen siihen, että olen saanut tämän
kasvatuspsykologian kurssin kautta tutustua alan tutkimuksiin ja
kirjallisuuteen. Olen kirjallisuuteen ja artikkeleihin perehtymisten kautta saanut
uudenlaisia näkökulmia tapoihini toimia erilaisissa verkostoissa.
Lähteet
Erno Lehtinen, J. K. (2007 ). Kasvatuspsykologia .
Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy .
Heikki Silvennoinen, P.
T. (1998). Elinikäinen oppiminen . Tampere: Tammer-Paino Oy .
Lonka, K. (2015 ). Oivaltava
oppiminen . Keuruu : Otavan Kirjapaino Oy.
M.Andersson. (1992 ). Intelligence and development: a
cognitive theory . Oxford: Blackwell
.
MaijaLiisa Rauste-von
Wright, J. v. (2003 ). Oppiminen ja koulutus . Juva : WS Bookwell Oy .
Marjo Suhonen, P. K.-M.
(2015 ). Yhteisöllinen oppiminen pro gradu-tutkielmien peinryhmäohjauksessa
. Oulu : Yliopistopedagogiikka 2015, vol. 22, nro 1.
Niemivirta, M. (1999). Tavoiteorientaatiot
ja motivaatio koulusuoritumisessa .
Peltola, M. (2016 ). Kasvatuspsykologian
luennot . Oulu : Oulun yliopisto .
Perry, P. W. (2000). Experimenting the bookstrap
self-regualted learning. Orlando, FL:
Academic Press.
Soini, H. (2016). Kasvu,
kehitys oppiminen-johdatusta kasvatuspsykologian kysymyksiin . Oulu : Oulun
yliopisto .
Tervehdys,
VastaaPoistaErinomaisia näkökulmia! Itsekin painotan tuota soveltamisen näkökulmaa eli miten kyseiset teoriat näkyvät tulevaisuudessa omassa toteutuksessasi. Muista siis hyödyntää tätä teoreettista tietämystäsi, kun kuvaat tarkemmin omaa osaamistasi.
Terveisin, Tomi-tuutori