Mika Paldanius, dosentti, FT, yliopettaja, Oamk
Opiskelijan kyvykkyyttä ja taitavuutta tavoitellaan
koulutuksen kautta. Mitä sitten itse osaamisperusteisuus tarkoittaa ja mistä se
syntyy? Osaamisperusteisuutta voidaan kuvata kaikkien taitojen opettamiseksi,
joilla on opiskelijalähtöinen asenne. Yksilöllisyys ja henkilökohtaiset
opintopolut mahdollistetaan ja aiempi tietämys/ lähtötaso huomioidaan jokaisen
opiskelijan kohdalla. Itsearvioinnin ja reflektoinnin kautta opitaan
rakentamaan peruskiveä omalle tietoperustalle. Miettimällä omia tavoitteitaan
ja osaamistaan opiskelijoille annetaan työkalut kehittää itseään ja omaa
osaamistaan. Jos opiskelijalla on jo osaamista, se tunnistetaan eikä
opiskelijan tarvitse alkaa hankkia päällekkäistä koulutusta, jolta hänellä on
jo tarpeeksi tietoa ja osaamista.
Osaamisperustaisuus ei ole uusi asia ammatilliseen
koulutukseen johtavissa tutkinnoissa. Työelämälähtöisyys ja osaamisperustaisuus
ovat olleet tärkeitä lähtökohtia jo parin vuosikymmenen ajan. Koulutuksen
järjestäjän toimintaan osaamisperusteisuus vaikuttaa pedagogisten toimintojen
kautta. Ajattelutavan muutos on asetettu osaamisperusteisuudessa keskiöön. Oppijan
osaaminen ja sen kehittyminen ovat lähtökohta, jonka kautta oppimisprosessit,
opetus- ja ohjaus- sekä arvioinnit määritellään. Määrällinen suorittamisen
sijaan osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen viitoittavat opiskelijoiden
opintopolkuja yksilöllisesti ja joustavasti. Opettajalla on edelleen
tarpeellinen, mutta toisella tavalla kuin perinteisessä mallissa, koska
opintopisteiden edellyttämä opetus ei ole enää pääasia. Tavoitteena on välttää opiskelijoiden
tarpeettomia lisäsuorituksia, joilla ei tueta osaamisen hankkimasta. Yksittäisten
oppiaineiden opiskelusta tulee osa osaamisen osoittamista ja tarpeellisen tiedon
hankkimista.
Opiskelujen henkilökohtaistamisella saavutetaan parhaimmat
tulokset oppijan suunnitellessa ja toteuttaessa omaa oppimispolkunsa. Oppijan lähtökohdat ja tarpeet huomioidaan
opetusta ja ohjausta järjestettäessä. Henkilökohtaistaminen ei ole synonyymi
yksilöllisyydelle, koska oppimismuodot ja oppimisympäristöt suunnitellaan ja
toteutetaan opiskelijoiden tarpeisiin ja tilanteisiin sopiviksi. Käytännössä
yksilöllisyys ei tarkoita sitä, että tarjottu opetus ja opetussuunnitelmat
olisivat muuttuneet.
Osaamisperusteisuus tavoittelee syvällistä
henkilökohtaistamista, jolla laajennetaan opiskelijoiden roolia ja vastuuta
koulutuspalveluiden palveluiden sisältöjen luomisessa. Valinnanmahdollisuudet
lisäävät vaihtoehtoja, mutta valintojen tekemisessä voi olla motivaationa
enemmänkin omat mieltymykset kuin todelliset hyödyt osaamisen parantamiseksi.
Oppimiseen käytetty aika ja yksittäisten aineiden
korostaminen ei ratkaisevaa osaamisperusteisessa pedagogiikassa, koska meidän
ihmisten käytännön toiminta perustuu kokonaisvaltaiseen tekemiseen eikä vain
erityisiin tietoihin ja taitoihin. Osaamisen tuottaminen ei ole oppiaineiden
suorittamista vaan niiden merkityksen yhdistämistä kokonaisuuksiin, joita
tarvitsemme niin työelämässä kuin vapaa-aikanakin. Oppiaineet ovat
osaamisperusteisessa ajattelussa oppimisen apuvälineitä, joilla ilmiöitä
voidaan hallita. Matematiikka ei ole itseisarvo vaan sen avulla voidaan hallita
erilaisia arkipäiväisiä ja työelämän asioita, joilla on merkitystä.
Todennäköisyyslaskentaa voidaan hyödyntää monissa tieteellisissä ja arkisissa
asioissa. Osaamisen hankkimista tapahtuu
koko ajan ympäristössämme, missä toimimme ja teemme työtä. Osaamisperusteisuus
korostaa sitä, että arkipäivän tilanteet tarjoavat tilanteita, joissa opimme ja
teemme virheitä. Muodollinen koulutus tarjoaa vain osittaista oppimista, koska
elämäämme kuuluu paljon muutakin, mitä teemme osaamista kartuttavissa yhteisöissä
esimerkiksi harrastuksissa, kotona ja perheen parissa.
Millä tavalla osaaminen rakentuu ja kuinka kokemuksia
kartutetaan? Osaaminen on kokemusten kertymää, joka on arkista, toiminnallista
ja siihen kuuluu erilaisten toimintojen tuloksista ilmentyviä asioita.
Itsearviointi auttaa jäsentämään asioita avartamalla ja rakentamalla prosesseja
uudelleen. Puhutaan osaamisen rekonstruktiosta, kun kokemuksiin haetaan
sisältöjä arvioimalla niitä kokemuksellisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Ammatillisen kehittymisen näkökulman kautta tarkasteltavat kokemusten
merkitykset arvioidaan ja tarkastellaan rekonstruoivassa ohjauksellisessa
viitekehyksessä. Osaamisen opettajalta vaaditaan asennetta: me kaikki olemme
kasvamassa ja oppimassa täällä.
Osaamisperusteissa opiskelussa opiskelijan vastuu omien
opintojen etenemisestä on suuri. Valmiita aikatauluja ei ole tarjolla, vaan
opiskelija ottaa vastuun etenemisestään ja kehittymisestään. Opettajan rooli on
tukea ja ohjata sekä mahdollistaa ja ylläpitää oppimisen yhteyksiä. Tavoitteena
on löytää joustava, laaja ja yksilöllinen oppimisen polku, joissa on
henkilökohtaisia haasteita ja riskejä. Mukavuusalueiden ylittämiset ovat
sallittuja ja ne luovat pohjaa elinikäiselle oppimisille. Niin
koulutusjärjestelmät kuin työyhteisötkin tarvitsevat haasteita, mutta myös
työilmapiirin pitää olla sellainen, jossa he voivat toimia avoimesti,
joustavasti, tilanneherkästi ja nopeasti reagoiden.
Ryhmän merkitys ja sen hyödyntäminen on tärkeää
osaamisperusteisissa oppimisprosesseissa. Sosiaaliset vuorovaikutustapahtumat,
keskustelut, kysymykset yms. auttavat jäsentämään erilaisia kokonaisuuksia.
Opettaja ymmärtää sen, että osaaminen on merkityksellistä, kun kaikkien
muidenkin hänen kollegoidensa opettamat asiat yhdistyvät hänen omaansa.
Osaamisen opettajan tehtävänä on ohjeistaa ja tukea osaamisen osoittamista sekä
dokumentointia. Ratkaisujen etsiminen ja myönteisten tavoitteiden edistämiset
osaamisessa ovat osaamisen opettajan tavoitteina negatiivisten ongelmien
ratkaisujen etsimisen sijaan.
Lähteet
OAMK. (Lainattu 30.8.2016). Osaamisen opettaja,
luonnos .
Opetushallitus. (2014
). Osaamisperusteisuus todeksi- askelmerkkejä koulutuksen järjestäjille.
oph.fi .
Terve Mika,
VastaaPoistaErinomaista pohdintaa ja kuvausta! Olisi ollut mielenkiintoista lukea tarkemmin, miten nämä periaatteet mielestäsi toteutuvat omassa opetuksessasi ja laajemmin teidän osastolla. Mutta tätä voit kuvata myöhemminkin.
Terveisin, Tomi-tuutori