LÄHIPÄIVÄT: 29.-30.9.2016
Koulutuksia
ja niiden järjestäjiä säätelevät lait ohjaavat niin ammatillisten
perustutkintojen, ammattikorkeakoulujen kuin yliopistojenkin toimintaa.
Opetussuunnitelmiaan eri oppilaitokset voivat säädellä omilla sisäisillä
ohjeistuksillaan, kunhan laeista ja asetuksista huolehditaan asianmukaisista.
Tutkintoja järjestävillä koulutuksen järjestäjillä on velvollisuuksia ja
määräyksiä, joilla koulutuksen järjestäjät velvoitetaan sisällyttämään
opetukseen järjestäjäkohtaiset opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt.
Ammatillisten
perustutkintojen perusteet muodostuvat tutkintonimikkeistä, tutkinnon
muodostumisesta, niiden laajuudesta osaamispisteinä sekä ammattitaitovaatimuksista,
osaamistavoitteista ja osaamisen arvioinnista.
Sosiaali- ja
terveysalan perustutkinnon ensihoitajan osaamisvaatimukset kuvataan yksityiskohtaisesti
tutkinnon perusteissa. Perustason ensihoidon koulutuksen järjestäjillä täytyy
olla opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä kokeilulupa. Koulutuksen
suorittaneet perustason ensihoitajat sijoittuvat tyypillisesti mm.
sairaankuljetusyrityksiin tai pelastuslaitoksen ensihoitoyksiköihin.
Tutkintojen
perusteita on muutettu 1.8.2015 alkaen ja ammatillisten tutkintojen
terminologiaa on täsmennetty ja yhtenäistetty esim. koulutusohjelmat on
muutettu osaamisalaksi ja ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat yhteisiksi
tutkinnon osiksi. Aikaisemmin puhuttiin hyväksiluvuista, mutta nykyisessä
muodossa termeinä käytetään osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Ammatillisen
perustutkinnon vähimmäislaajuus on 180 osaamispistettä (osp). Yhden vuoden
opiskelumäärä vastaa 60 ospia.
Ammatillisissa
perustutkinnoissa huomioidaan termit kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys. Kattavuudella
selitetään se, että kuinka suuri osa tutkinnon suorittaneen ammattitaidon
kokonaisuudesta itse tutkinnon osa muodostaa. Vaikeusaste kuvaa tutkinnon vaikeutta
ja haastavuutta muihin saman tutkinnon osiin ja merkittävyys itse tutkinnon
osan tärkeyttä työmarkkinoiden, toiseen tutkintotasoon etenemisen ja
sosiaalisen integraation kannalta. Koulutuksen järjestäjät päättävät
opetussuunnitelman tutkintokohtaisessa osassa tutkinnon osien tarjonnasta,
suorittamisjärjestyksestä, koulutuksen toteuttamistavoista ja siitä kuinka
opiskelijan osaamista arvioidaan. Itse tutkinnon muodostumiseen on valittava
vähintään yksi pakollinen ydinammattitaito alue ja tätä tukevia valinnaisia
tutkinnon osia. Työssäoppimisen vähimmäisvaatimus on 30 osp 180 opsista.
Ammatillisessa
koulutuksessa tärkeinä yhteisinä osina pidetään viestintää- ja vuorovaikutusta,
matemaattis-luonnontieteitä, yhteiskunta- ja työelämätaitoja ja sosiaali- ja
kulttuuriosaamista. European Credits for Vocational Education and Training
(ECVET) pisteet tukevat ja edistävät niin elinikäistä oppimista kuin ulkomailla
suoritettujen opintojen tai hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
Osaamisperusteisuus
merkitsee oppimisen suunnittelua ja osaamisen-ja toimintakokonaisuuksien
laatimista. Yhdessä tekemällä oppimisesta tulee tiedon jakamista
oppimiskeskeisissä ympäristöissä, joiden ajattelun takana on
opiskelijalähtöinen osaamisen ja kehittymisen tuki. Osaamista arvioidaan ja sen
kautta varmistetaan osaamisen laatu. Yksilölliset polut mahdollistavat kysyntä-
ja tarvelähtöisen toiminnan sekä entistä paremman läpinäkyvyyden työn ja
koulutuksen välille. Tulevassa reformissa (ehdotus vuodelle 2018) ammatillista
koulutusta aletaan toteuttaa yhä enemmän yhteistyössä työelämän kanssa.
Opiskelijat otetaan osaksi työyhteisöä, mutta koulutuksen järjestäjä vastaa
kokonaisuudesta niin ohjaamisessa, oppimiseen ohjaamisessa kuin työpaikan
tukemisessa. Henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien (HOPS) kautta oma
opintopolku, osaamisen tunnustaminen ja valinnaisuudet mahdollistuvat.
Ammattikorkeakoulujen
toimiluvat ovat ohjenuoria annettaviin koulutustehtäviin. Toimilupien kautta
ammattikorkeakoulut saavat oikeudet siihen, mitä tutkintoja ja
tutkintonimikkeitä eri ammattikorkeakoulut voivat antaa koulutusvastuidensa
kautta. Ammattikorkeakoulun rahoitusmallin pohjalta jaetaan pääomaa
saavutettujen tulostavoitteiden mukaan. Koulutukseen liittyvät toiminnot kattavat
rahoituksesta valtaosan (85%) ja tutkimus-ja kehittämistoiminta (TKI) (15%)
loput. Suoritetuilla ammattitutkinnoilla (46%) ja 55 opintopisteen suorittaneiden
määrillä (24%) on suuri vaikutus rahoitukseen. Ammattikorkeakoulututkintojen
peruspilareita ovat perus- ja ammattiopinnot, vapaasti valittavat,
ammattitaitoa edistävät harjoittelut (30 op,) ja opinnäytetyö. Ylemmän
ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) opinnot syventävät osaamista, antavat
mahdollisuuden valita vapaasti omia opintoja ja koulutukseen kuuluu opinnäyte,
jonka avulla esimerkiksi oman alan tutkimus- ja kehittämistoimintaa voidaan
viedä eteenpäin.
Ammattikorkeakoulujen
opetussuunnitelmatyötä ollaan viemässä osaamisperusteiseen muotoon. Yhteistyötä
pk-sektorin ja yritysmaailman kanssa lisätään ja koulutuksia suunnitellaan
yhdessä erilaisten järjestäjien kanssa. Työelämän kanssa suunnitellaan yhteisiä
opintokokonaisuuksia kaikissa koulutuksissa. Liiketoimintaosaamisen kautta
opiskelijoiden yrittäjyysvalmiudet ja yrittämisen halu kasvavat ja he ymmärtävät
yhdessä yrittäjien kanssa toimiessaan, miten tärkeää verkostoituminen on jo
opiskeluvaiheessa. Kansainvälisyys ja yli koulutusrajojen mukainen toiminta
lisäävät rajapintojen ylitysten kautta uusien toimintatapojen ja
yhteiskunnallisesti merkittävien asioiden kehittämistä ja innovoimista.
Ammatillisen
työvoimakoulutuksen avulla autetaan työttömyysuhan alaisia aikuisia ja
työttömiä, jotka ovat suorittaneet oppivelvollisuutensa. Keskenjääneitä
korkeakouluopintoja voidaan suorittaa loppuun ja yrittäjiksi aikoville
tarjotaan polkuja ja uravalmennusta yrittäjyyteen. Vapaata sivistystyötä
harjoittavat oppilaitokset kouluttavat esim. kuntalaisiaan erilasten näkemysten
ja alueellisten tarpeiden näkökulmasta ilman tutkintotavoitteita.
Yliopistolla
vallitseva akateemisen vapauden määritelmä ohjaa toimintaa, mutta se on
muuttunut aikojen saatossa yhä enemmän suunnitelmallisempaan suuntaan, koska
valtion hallinnon ja talouden kautta ohjataan autonomisia yliopistoja. Rahoituspohjan
kriteerit eivät voi olla suuntaamatta toimintaa yhä kansainvälisempää ja
tuloskeskeistä suuntaa. Yritysyhteistyö on merkittävää ja uusia aluevaltauksia
yritetään löytää luomalla erilaisia alustoja ja verkostoja, joissa voidaan
toimia monitieteellisesti.
Arvioinnin kautta opitaan työyhteisötaitoja ja
kriittisyyttä omissa toimissa. Itsearviointi kehittää parhaimmassa tapauksessa
omaa osaamista ja muita arvioimalla voidaan auttaa esimerkiksi opinnäytetöiden
edistymisessä ja niiden lopullisessa hiomisessa. Opiskelijat ymmärtävät
arviointien kautta omien ammattiensa ydinasiat. Ydinosaaminen on perusta
tulevalle ammatinharjoittamiselle ja ammatilliselle kehittymiselle.
Osaamisella
tarkoitetaan Bloomin (1956) mukaan eri tasojen haltuunottoa ja portaittain
etenemistä omilla ammatillisilla asiantuntija-alueilla. Tietämisen tasolla
muistetaan ja ymmärretään asioita. Tietoa voidaan käyttää oikeissa tilanteissa
muistamalla yksityiskohtia, kun taas ymmärtämällä opiskelija osaa selittää
kuvailemalla, tulkitsemalla ja luokittelemalla oppimiaan asioita.
Tietoa voidaan
käyttää soveltamalla uusissa tilanteissa esimerkiksi vertailemalla ja
analysoimalla saatuja tuloksia. Analysointi tarkoittaa myös sitä, että
opiskelija osaa pilkkoa erilaisia ongelmia pienempiin osiin ja hän ymmärtää
asioiden suhteita saatujen tulosten kautta. Uuden luomisen tasolle pääsy
merkitsee sitä, että niin opiskelija kuin opettajakin osaavat hyödyntää uutta
tietoa jo olemassa olevaan tietoon. Kehittäminen on ajatusten ja ratkaisujen
arvojen mittaamista ja puntaroimista: millä tavoin uudet ratkaisut helpottavat
työntekoa. Sosiaali- ja terveysalalla raskaimpiin töihin soveltuvat robotit
voivat vapautta työvoimaa vuorovaikutteiseen hoitotyöhön.
Opiskelijan
arvioinnin perusteet pohjautuvat opiskelijan osaamiseen ja sen suhteeseen opintojakson
osaamistavoitteissa. Esimerkiksi ammattikorkeakouluissa päätetään itse koulutusohjelmien
opetussuunnitelmista ja arvioinnista arviointikriteerien mukaan. Toisen asteen
ammatillisilla oppilaitoksilla on ammattitaitovaatimukset, jotka osoittavat
mitä vaaditaan ammattilaiselta.
Aiemmin
hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista kutsutaan AHOT- toiminnaksi.
Opiskelija arvioi osaamistaan ja näyttää sen eri tavoilla mm. itsearvioinnilla,
todistuksilla ja ohjauskeskusteluilla, jonka jälkeen opettaja arvioi, miten
opiskelijan osaaminen nivoutuu tutkinnon osan tai opintojakson vaatimuksiin. Itse
arviointiprosessissa arvioidaan niin oppimista kuin osaamista. Monipuolisten
arviointimenetelmien avulla voidaan tehdä asioista syvällisempiä ja näkyvämpiä.
Omien vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen auttaa kehittämään juuri niitä
asioita, joita onkin tarpeellista kohentaa. Kritiikinsieto on ensi arvoisen
tärkeää kaikessa toiminnassa ja kriittisen palautteen antamiseen ja
perusteluihin kannattaa panostaa koko koulutuksen ajan.
Perinteisen
lopputentin avulla testataan opiskelijan ”pänttäyksen” jälkeistä tilaa ja sillä
ei ole pitkäkestoista vaikutusta opiskelijan oppimiseen ja kehittymiseen.
Jotain tietoja ja muistijälkiä voi ”pänttäyskin” jättää opiskelijan mieleen.
Yleensä tenttitilanteessa voi tulla mieleen epäolennaisia asioita esim. joitain
merkkejä opettajien kalvosulkeisista. Oppimisen arviointi on opiskeluun
liittyvien elementtien kriittistä tarkastelua, kun taas opetuksen arvioinnissa
arvioidaan sitä, millä tavoin ja millä keinoin opetusmenetelmiä käytetään ja on
käytettävissä.
Oppimispäiväkirjan
avulla opiskelua voi reflektoida monipuolisesti käyttämällä ajatustyön apuna
opiskeluun tarkoitettua materiaalia, luentomuistiinpanoja ja muiden
opiskelijoiden kanssa käytyjä keskusteluja esim. ryhmäoppimistilanteissa.
Itsearvioinnit voivat olla alussa latteita, mutta ajan myötä opiskelijat
oppivat siihen, että sen avulla voidaan kriittisesti kehittää esim. toisen
tekemiä havaintoja ja tuotoksia. Henkilökohtaisten opintosuunnitelmien ja
etenemisten kautta opiskelijat oppivat arvioimaan omaa kehittymistään myös
työelämässä ja pitkäjänteisemmin kuin suunnittelemattomilla päämäärillä. Näen
paljon hyvää perinteisissä esseissä, koska niiden avulla voidaan joihinkin
asiakokonaisuuksiin paneutua syvällisesti. Tenttien avulla kyllä testataan
tietoutta, mutta yksityiskohtien soveltamista ja pitkäkestoista osaamista
tuskin saavutetaan sattumanvaraisesti valituilla kysymyksillä. Kansainvälisyys
opettaa meitä ymmärtämään monikulttuurisuutta ja erilaisten ihmisten
kohtaaminen avartaa meidän maailmaankuvaamme. Esimerkiksi meidän
kaupunkikulttuurimme Suomessa on kehittynyt varsin myöhään. Kun pyrimme
muuttamaan opiskelua, meidän pitää huomioida muutokset myös
arviointikriteereissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti