torstai 27. lokakuuta 2016



Opettajan työn arvoperustasta ja monipuolisesta työnkuvasta!
27.10.2016




Opetusharjoittelu/ turvallisuusosaaminen
22.8.-1.10.2016


 Mitä tarkoittavat fyysinen, sosiaalinen ja psyykkinen turvallisuus?
Oppimisympäristömme on kokonaisuus, joka koostuu fyysisestä ympäristöstä, psyykkisistä tekijöistä ja sosiaalisista suhteista. Psyykkinen ja sosiaalinen oppimisympäristö koostuvat yksittäisten oppilaiden emotionaalisista ja kognitiivisista tekijöistä. Vuorovaikutuksen ja ihmissuhteiden toimivuus tukevat oppimisympäristössä oppimista ja tiedon omaksumista. On tärkeää, että opiskelijat oppivat tekemään ja selvittämään asioita turvallisessa ympäristössä. Ystävällinen ilmapiiri ja erilaiset oppijat huomioiva ympäristö motivoi ja nostaa opiskeluintoa.
Kasvun ja oppimisen tukeminen on tehtäväni. Fyysinen turvallisuus tarkoittaa oppimisympäristöön liittyvien vaaratekijöiden ennaltaehkäisemistä. Omassa työssäni minun on huomiota esim. se, että käyttämämme laitteet ja välineet ovat kunnossa ja opetustilat ovat asianmukaiset omaan opetukseni fyysisen turvallisuuden näkökulmasta.
Psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus tarkoittavat sitä, että ympäristössä ei esiinny kiusaamista, yksilöiden henkistä pahoinvointia ja turhaa kiirettä. Koulussa pitää saada kysyä, mitä tahansa asioita ilman nolaamisen pelkoa. Näen tärkeänä oppilaiden yksilöllisen ja persoonallisen kasvun. Tuen oppilaita yksilöinä, enkä pakota heitä ”standardimuotteihin”. 
Minun kuuluu opettajana arvioida opiskelijoiden henkilökohtaisia ominaisuuksia ja ohjata heitä jatkuvalla laadun parantamisella ja ottamalla huomioon oppimisympäristö myös laajempana kokonaisuutena, kun esim. koulun ympäristöä ja tiloja yms. ollaan päivittämässä. Minun on huomioitava aina turvallisuusnäkökohdat ja pidettävä huoli niin itsestäni kuin muistakin. On tärkeää pitää töiden organisointi, työn mielekkyys ja työympäristöt esteettisesti miellyttävinä ja viihtyisinä siitä syystä, että opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilöstön fyysiset, sosiaaliset ja psyykkiset turvallisuustekijät säilyvät kohtuullisina.


 Pelastuslaki, Opetushallituksen materiaali ja oppilaitokseni pelastussuunnitelma.
  
Pelastussuunnitelman tarkoituksena on ennaltaehkäistä onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteita. Asianmukaisella suunnittelutyöllä edistetään häiriötöntä toimintaa ja toiminnan jatkuvuutta, mutta myös sitä, millä tavoin on ryhdyttävä erilaisiin toimiin vaarojen torjumiseksi ja ihmisten pelastamiseksi. Pelastussuunnitelmassa tulee huomioida vaarojen ja riskien tunnistaminen ja ehkäiseminen sekä rakennusten ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyt. Lisäksi käyttäjille on annettavat ohjeet onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja itse onnettomuus ja vaaratilanteisiin. Varautumiseen liittyvät muut omatoimiset ohjeet on myös kirjattava pelastussuunnitelmaan.
Pelastuslain 8 ja 9 §:n sekä 9,10 ja 15 §:n sekä valtioneuvoston asetuksen pelastustoimesta mukaan pelastussuunnitelman laatimisvelvollisuus kuuluu oppilaitoksellemme. Pelastuslain 8 § velvoittaa meidän yhteisömme ehkäisemään erilaisten vaaratilanteiden syntymistä. Meidän pitää varautua henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa. Meillä täytyy olla tietoa, miten pelastustoimenpiteitä tehdään käytännössä omatoimisesti. Pelastussuunnitelma antaa meille suunnan, kuinka selvitämme oppilaitoksemme riskit, mahdolliset onnettomuudet ja vaaratilanteet. Riskejä arvioimalla ja tunnistamalla olemme varautuneet erilaisiin toimenpiteisiin organisaatiomme toimintaa uhkaavissa tilanteissa.
Omassa toiminnassani on tärkeää tietää oma kampuksemme organisaatiorakenne ja niiden vastuuhenkilöt. Olen selvittänyt työni aloittaessani erilaisia riskitekijöitä ja kiinnittänyt huomioita, kuinka organisaatiomme toimii erilaisissa ennaltaehkäisevissä toimissa. Pelastussuunnitelman vuosittainen päivitys organisaatiossamme takaa sen, että toimintamme säilyy ajanmukaisena.


Työturvallisuuslain soveltaminen omassa opetuksessani
  
Työturvallisuuslain tarkoituksena on vaikuttaa niin opiskelijoiden kuin työntekijöiden turvallisuuteen koulussamme. Työympäristön täytyy olla ajanmukainen ja turvallinen. Omalla alallani teemme esim. harjoitustöitä, joissa voi olla mukana kemikaaleja, bakteereja yms., joiden suhteen pitää olla tarkkana. Keskeistä työssäni on huolehtia siitä, että käytetään työtunneilla mm. työvaatteita ja kertakäyttöhanskoja. Opettamisen näkökulmasta ergonomia, työympäristön fyysisen, henkisen terveyden ja sosiaalisen turvallisuuden takaaminen ovat tärkeitä työturvallisuusseikkoja. Esimerkiksi asianmukaiset turvamerkinnät, ilmanvaihto, valaistus ja tauotus opetuksessa takaavat oppimisen näkökulmasta hyvän ympäristön ja laadun, joka edesauttaa tiedon omaksumista ja soveltamista erilaisissa oppimistehtävissä.


2.3 Laadittavat suunnitelmat

Opetushallituksen materiaali ja oppilaitokseni suunnitelma.
  
Suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä:
Oppilaitoksellani on suunnitelma, miten oppilaita suojataan väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Huomioimme myös toiminnassamme sen, että väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä suojaavat ohjeet toimivat, niitä valvotaan, noudatetaan ja toteutetaan toimenpantujen suunnitelmien mukaan.
Työsuojelulain 8 ja 9 §:n mukaan työnantajan velvollisuutena on huolehtia työsuojelun toimintaohjelman edistämisestä. Turvallisuutta ja terveellisyyttä edesauttavaista toimista on huolehdittava työterveyslain 2 luvun ja pykälien 8- 16 mukaan. Organisaatiomme kaikissa toimissa on huomioitava yhteisen oppimisympäristömme kehittämistoiminta ja suunnittelu, joka tähtää turvalliseen ja terveelliseen sekä yhteisölliseen toimintaan kaikilla edustamillamme osa-alueilla.
Huomioin omassa työssäni oppilaiden suojaamisen väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Vaalin hyviä vuorovaikutussuhteita niin oppilaiden kuin muun henkilöstön sekä yhteistyökumppaneidemme kanssa.  Ehkäisen työssäni kiusaamista ja tarvittaessa puutun kiusaamistapauksiin sekä väkivaltaan ja aggressiiviseen käyttäytymiseen.  Olen mukana aktiivisesti suunnitelmien tekemisessä, niiden tiedottamisessa ja päivittämisessä.




Kriisisuunnitelma:
Oppilaitoksemme kriisitoimintaohjeen tavoitteena on yksilöiden ja yhteisöjen nopean ja tehokkaan avun turvaaminen erilaisissa kriisitilanteissa. Toimintaohjeiden avulla pystymme minimoimaan vahinkoja ja auttamaan yksilöitä ja yhteisöjä arkeen palaamisessa. Opiskelijoiden ja henkilökunnan kykyä selviytyä ja kykyä toimia koetellaan kriisitilanteissa ja tästä syystä on tärkeää valmistua ja ohjeistaa kriittisiin tilanteisiin. Meidän pitää varautua niin psyykkisiin traumoihin kuin traumaattisiin kriiseihin. Psyykkisen trauman voi aiheuttaa, mikä tahansa yksilölle tapahtunut uhkaava tilanne, joka aiheuttaa epätavallisia ja voimakkaita normaalia elämää häiritseviä reaktioita tapahtumien jälkeen. Traumaattisessa kriisissä yksilön ruumiillisen olemassaolon, sosiaalisen identiteetin tai turvallisuuden tunteita uhataan epätavallisen voimakkaasti.

Kriisisuunnitelman laatimiseen ja siihen perehdyttämiseen löytyvät ohjeet oppilas -ja opiskelijahuollon sivuilta: http://www.oph.fi/oppilashuollon_opas/yhteisollinen_oppilashuolto/akilliset_kriisit_uhka-_ja_vaaratilanteet/kriisisuunnitelma_akillisissa_kriiseissa


Opiskeluhuoltosuunnitelma:  
Laki oppilaiden oikeudesta opiskeluhuoltoon koskee perusopetuksessa, lukioissa ja ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevia nuoria ja lapsia. Opiskelijan ja opiskeluyhteisön hyvinvointia edistetään opiskeluhuoltolailla. Paikallinen taso ottaa suunnitelmissa huomioon lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman, paikallisen opintosuunnitelman ja koulu- tai oppilaskohtaisen suunnitelman. Lain mukaan opiskelijalla on oikeus henkilökohtaiseen opiskeluhuoltoon sekä psykologi- ja kuraattoripalveluihin toisen asteen koulutuksissa.


 Oppilaitokseni turvallisuuskansio
Oman kampuksemme julkaisu ja raportti kansion alta löytyvät palotarkastuspöytäkirja, poistumisharjoituksiin liittyvät dokumentit, riskien arvioinnin vaarojen tunnistus ja toimenpidelomakkeet sekä turvallistyön toimintasuunnitelmat kahdelta viime vuodelta.
Opetusharjoittelupaikan kampuksemme muissa dokumenttikansioissa ovat kemikaaliluettelot eri tutkinto-ohjelmista (bioanalytiikka, suun terveydenhuolto sekä hoitotyö, ensihoito ja optometria). Professorintien kampuksen aluekartasta näemme kokoontumispaikkamme ja muissa dokumentissa on myös pdf-tiedosto  ”puuttuminen on välittämistä- opiskelijoiden päihteiden käytöön puuttuminen”, jossa ovat ohjeet, kuinka puutumme opiskelijoiden päihteiden käyttämiseen.
Ohje kansioon alta löytyvät kriisitoimintaohje ja sen liite (toimintaohje hätätilanteissa), jotka ovat päivitetty 5.4.2016. Poistumisen ja suojautumisen yleisohjeet ja työhuonekohtaiset ohjeet löytyvät myös ohje kansiosta. Työterveyslaitoksen uhkaavan henkilön kohtaaminen ja ajantasainen turvatiedote ovat päivitettyinä ohjeissa sekä Professorintien naapurusto dokumentti. Näyttöpäätetyöskentelyyn liittyvä ohje on sijoitettu myös edellä mainittuun dokumenttikansioon.
Suunnitelma kansioon on kerätty eri Kiviharjuntie 8 rakennusten pelastussuunnitelmat ja liitteet (Louhi, Paasi) sekä valmiussuunnitelma.

Kuva 1. Turvallisuuskansion sisältö.






 Turvallinen arki

3.1 Kiusaaminen

Katso video Kiusaaminen http://youtu.be/8wE4uVNHK9E

Tarkastele opettajan toimintaa kriittisesti. Miten opettajan olisi pitänyt toimia?
  
Opettaja ei selvittänyt, mitä todellisuudessa oli tapahtunut tilanteessa. Hän teki omat johtopäätöksensä ainoastaan näkemäänsä perustuen. Hän tavallaan osallistui omalla toiminnallaan oppilaan kiusaamiseen. Opettajan on aina selvitettävä tilanteisiin liittyvät taustatekijät ennen kuin hän tekee omia johtopäätöksiä. Opettajan eettisiin periaatteisiin kuuluu se, että hän omalla toiminnallaan osoittaa nuorille sen, että hän toimii kestävien arvojen pohjalta. Jos opettaja toimii ajattelematta ja harkitsematta, opiskelijat voivat käyttää hänen toimintatapojaan häikäilemättömästi hyväkseen esim. kiusaamistapauksissa.

3.2 Sairaskohtaus

Katso video Sairauskohtaus http://youtu.be/C0sVmn7Shto
Oppilasta ei saa koskaan jättää yksin ja opettajan on uskottava opiskelijoiden hänelle toteamiaan asioita. Opettajan kuuluu valvoa kaikkea toimintaa, mitä hän on ohjaamassa eikä hän voi jättää hitaampia opiskelijoita huomioimatta. Opettajan on selvitettävä ja huolehdittava siitä, että esim. sairauskohtaustapauksissa opiskelija saa asianmukaista hoitoa. Opettajalla on vastuu oppilaan turvallisuudesta ja hän on vastuullinen huolehtimaan siitä, että opiskelijan tila selvitetään ja hänelle annetaan mm. ensiapua ja tilataan tarvittaessa apua ammattilaisilta.  




Opettajan arvot, etiikka ja sitoutuminen kestävän kehitykseen

Opettajan työssäni etiikka ja arvot ovat työni perusta. Minulla on terveysalan asiantuntijana ohjausvastuullani opiskelijoita, joiden tehtävänä on tulevaisuudessa edistää terveyttä sekä ennalta ehkäistä ja hoitaa väestön, yksilöiden ja ryhmien terveysongelmia. Kysymykset hyvästä, pahasta, oikeasta ja väärästä kuuluvat etiikkaan ja minun on huomioitava se omassa opettamisessani ja ohjaamisessani. Toisen ihmisen sivistynyt kohtaaminen ja eettisesti herkkä toiminta kuuluvat terveysalan opettajan toimenkuvaani. Vahvaan arvoperustaan kuuluu erilaisia eettisiä kysymyksiä, joiden kautta toimin opettajana sekä kohtaan eri yhteyksissä eettisiä ongelmia. Opettajan työssäni analysoin ja varmistan eettisesti kestävän ja korkeatasoisen opetuksen. Keskeisiä tekijöitä työssäni ovat erilaisiin tapauksiin ja aiheisiin liittyvät eettiset toimintaperiaatteet. 

Opettajan ammattivalintaani kuuluu eettisiä kysymyksiä suhteessa omaan itseeni ja opetustyöhön. Olen kouluttanut itseni erilaisin akateemisin ja ammatillisin poluin, joiden kautta olen saanut arvokasta kokemusta, jota voin jakaa tuleville sukupolville. Minun on kyettävä päivittämään niin tieto-taito tasoja kuin sitäkin, että miten tulevat ammattilaiset oppivat hoitamaan ihmisiä, toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja kuinka he tulevat vastaamaan omasta ammatillisesta kehittymisestään ja kehittämisestään. Minun tehtävänäni on yrittää innostaa opiskelijoita niin substanssiasioihin kuin dialogin käymiseen erilaisissa tilanteissa. Olen opettajana valmentamassa opiskelijoitani työelämään ja kohtaamaan todellisia tilanteita erilaisissa yhteisöissä. Vastuullani on opettaa vahvaan näyttöön perustuvia menetelmiä ja taitoja oman tieteellisen ja tietoperustani kautta.
Olen aina ollut sosiaalinen ja kiinnostunut monista eri asioista. Yritän löytää uusia kehittämiskohteita ja haluan olla mukana toteuttamassa yhdessä muiden opettajien kanssa erilaisia projekteja ja hankkeita. Näen tärkeänä sen, että olemme mukana aktiivisesti niin valtakunnallisissa kuin kansainvälisissä terveysalan opettajien foorumeissa. Olen vastuussa oma tietoperustani uudistamisesta, omasta osaamisestani, työni kehittämisestä ja omasta roolistani erilaisissa yhteisöissä. Näen vahvuutenani monipuolisen toimimisen mm. erilaisissa kliinisissä töissä, tutkimushankkeissa ja kouluttautumispoluissani.
Olen opettajan ammatissa ja tästä syystä juridiset ja eettiset kysymykset on syytä pitää erillään. Lainsäädäntö ja normisto ohjaavat minun opettajantyöni perustehtävää. Opetuksen sisältöasiat pohjautuvat yhdessä laadittuihin opetussuunnitelmiin. Opettajana minun eettiset periaatteeni perustuvat YK:n ihmisoikeuksien julistukseen.


Opettajana arvoinani ovat ihmisarvo, todellisuus, oikeudenmukaisuus sekä vastuu ja vapaus. Näen oppijat omina yksilöinään ja tavoittelen avointa keskustelua ja totuuden etsintää. Olen rehellinen itselleni ja kunnioitan rehellisyyttä ja keskinäistä kunnioitusta kaikessa toiminnassani opetustyössä.  Oikeudenmukaisuuden periaatteisiin kuuluu mm. tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vaaliminen. Olen vastuullinen ja vapaa ajattelemaan oman arvomaailmani kautta, mutta toisaalta olen sidoksissa perustehtäviini ja niitä sääteleviin erilaisiin normistoihin. Näen tärkeäksi asiaksi opiskelijoiden ammatillisen kasvun ja hyvien yhteistyötaitojen rakentamisen.
Opettajana minun on huomioitava nollatoleranssi kiusaamisen suhteen koko työyhteisössä. Kunnioitan työyhteisössä työtovereideni autonomisuutta, mutta toisaalta ymmärrän sen, että meidän pitää tehdä aikaisempaa enemmän yhteistyötä, kun luomme suuria kokonaisuuksia osaamisperusteisuuteen tukeutuen.  Opettajan työssä yhteiskunnallinen vastuu on suuri, koska edustan kaikkia oppijan oikeuksia, etuja yms. Opiskelijani tarvitsevat kokonaisnäkemyksen esim. oman substanssinsa kautta siihen, kuinka he toimivat yhteiskunnan vastuullisina jäseninä omissa tulevissa organisaatioissaan. Kohtaan opettajana monikulttuurisuutta ja moniarvoisuutta, joiden kautta ymmärrän paremmin erilaisista kasvuympäristöistä ja kulttuureista tulleita opiskelijoita ja opettajia omassa työssäni.

Oppilaitoksemme on sitoutunut kestävään kehitykseen ja kasvattajana sitoudun ekologiseen, taloudelliseen ja sosiaaliskulttuuriseen vastuuseemme. Edistän kaikessa toiminnassani Oamkin kestävän kehityksen politiikkaa, joka kuuluu osana osaamiseemme. Oppilaitoksemme on sitoutunut ISO 14001-ympäristöstandardin vaatimuksiin. Meidän työmme kohdistuu ensisijaisesti ympäristöosaamisen ja – tietoisuuden esille tuomiseen ja vahvistamiseen. Oamkin kestävä kehitys perustuu ekologisiin, taloudellisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin vastuihin.
Olen esimerkkinä oppilaille ja muille toimimalla niin, että ehkäisen negatiivisia ympäristövaikutuksia toiminnallani. Energian, materiaalin ja veden kulutuksen vähentäminen ovat ekologisia vastuita. Kun teen taloudellisia hankintoja, ajattelen elinkaariajattelumallin pohjalta. Pyrin hyödyntämään hankintojani mahdollisimman pitkään ja kierrätän asioita. Tavoitteiden ja resurssien pitää olla tasapainossa. Sosiaalisessa mielessä ajattelen osaamisen vahvistamista työ- ja opiskeluhyvinvoinnin kannalta. Välittämisellä ja turvallisuudella luodaan motivoiva ympäristö opiskelulle. Edistän monikulttuurista toimintaa suvaitsevaisuudella, tasavertaisella kohtelulla ja koulutus- ja ammattialojen välisen vuoropuhelun keinoin.

Olemme Oamkissa kaikki brändilähettiläitä: määrätietoisia, innostavia ja innostuvia, huomaavaisia ja omistaan ylpeitä.

















Harjoittelu ja ammattikorkeakoululaki

Uuden ammattikorkeakoululain myötä 1.1.2015 kumottiin vanhempi ammattikorkeakoululaki. Itse ammattikorkeakoulujen tehtävät säilyvät ennallaan, mutta niiden organisaatiot muuttuivat vuoden 2015 alussa. Osakeyhtiömuotoisina oikeushenkilöinä ammattikorkeakoulutoiminnasta päätetään ammattikorkeakoulun omissa toimintaelimissä, ei ylläpitäjän. Toimiluvista päättää edelleen valtioneuvosto; valtio vastaa perusrahoituksesta laskennallisin perustein. Vaikka ammattikorkeakoulut ovat osakeyhtiöitä, ne eivät voi toimia voittoa tavoittelevasti ja jakaa omistajilleen osinkoa.

Ammattikorkeakoululaki sisältää 10 lukua, joissa on 68 lakipykälää. Luvussa 1 käsitellään yleiset säännökset, luvussa 2 ammattikorkeakoulun toimiluvat ja toimiehdot ja lukuun 3 on sijoitettu opetukseen, tutkintoihin sekä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät pykälät. Ammattikorkeakoulun organisaatioon, henkilöstöön ja hallintokieleen liittyvät ohjeistukset löytyvät luvuista 4 ja 5.  Ammattikorkeakoulun opiskeluun liittyviä pykäliä ovat mm. kelpoisuus, esteettömyys ja opiskelijavalintoihin liittyvät yksityiskohdat (luku 6). Luvuissa 7 ja 8 määrätään ammattikorkeakoulun ohjaukseen ja rahoitukseen sekä talouteen liittyvistä asioista. Muutoksenhakuun (luku 9) ja erinäisiin säädöksiin (luku 10) liittyvistä ohjeistuksista löytyy pykäliä, jotka mm. ohjeistavat mitä ammattikorkeakoulujen oikeuksiin ja velvollisuuksiin kuuluu (mm. laadun arviointi, ammattikorkeakoulujen yhteistyö ja tiedonsaantioikeus).
 Ajantasainen ammattikorkeakoululaki löytyy finlexin kotisivuilta, alla linkki.
Suoritin opetusharjoitteluni 1.9. - 1.10.2016 Oulun ammattikorkeakoulussa.  

Kuva 2. Suunnitteluosaamiseeni tavoitteista, kehittämisestä ja toteutuksesta (esimerkki harjoittelusuunnitelmastani)











              

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti