Opettajan työn arvoperustasta ja
monipuolisesta työnkuvasta!
27.10.2016
Opetusharjoittelu/
turvallisuusosaaminen
22.8.-1.10.2016
Mitä tarkoittavat fyysinen, sosiaalinen ja
psyykkinen turvallisuus?
Oppimisympäristömme on kokonaisuus, joka koostuu fyysisestä
ympäristöstä, psyykkisistä tekijöistä ja sosiaalisista suhteista. Psyykkinen ja
sosiaalinen oppimisympäristö koostuvat yksittäisten oppilaiden emotionaalisista
ja kognitiivisista tekijöistä. Vuorovaikutuksen ja ihmissuhteiden toimivuus tukevat
oppimisympäristössä oppimista ja tiedon omaksumista. On tärkeää, että
opiskelijat oppivat tekemään ja selvittämään asioita turvallisessa
ympäristössä. Ystävällinen ilmapiiri ja erilaiset oppijat huomioiva ympäristö
motivoi ja nostaa opiskeluintoa.
Kasvun ja oppimisen tukeminen on tehtäväni. Fyysinen
turvallisuus tarkoittaa oppimisympäristöön liittyvien vaaratekijöiden
ennaltaehkäisemistä. Omassa työssäni minun on huomiota esim. se, että
käyttämämme laitteet ja välineet ovat kunnossa ja opetustilat ovat asianmukaiset
omaan opetukseni fyysisen turvallisuuden näkökulmasta.
Psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus tarkoittavat sitä,
että ympäristössä ei esiinny kiusaamista, yksilöiden henkistä pahoinvointia ja
turhaa kiirettä. Koulussa pitää saada kysyä, mitä tahansa asioita ilman
nolaamisen pelkoa. Näen tärkeänä oppilaiden yksilöllisen ja persoonallisen
kasvun. Tuen oppilaita yksilöinä, enkä pakota heitä ”standardimuotteihin”.
Minun kuuluu opettajana arvioida opiskelijoiden
henkilökohtaisia ominaisuuksia ja ohjata heitä jatkuvalla laadun parantamisella
ja ottamalla huomioon oppimisympäristö myös laajempana kokonaisuutena, kun
esim. koulun ympäristöä ja tiloja yms. ollaan päivittämässä. Minun on
huomioitava aina turvallisuusnäkökohdat ja pidettävä huoli niin itsestäni kuin
muistakin. On tärkeää pitää töiden organisointi, työn mielekkyys ja
työympäristöt esteettisesti miellyttävinä ja viihtyisinä siitä syystä, että opiskelijoiden,
opettajien ja muun henkilöstön fyysiset, sosiaaliset ja psyykkiset turvallisuustekijät
säilyvät kohtuullisina.
Pelastuslaki, Opetushallituksen materiaali ja oppilaitokseni
pelastussuunnitelma.
Pelastussuunnitelman tarkoituksena on ennaltaehkäistä
onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteita. Asianmukaisella suunnittelutyöllä
edistetään häiriötöntä toimintaa ja toiminnan jatkuvuutta, mutta myös sitä,
millä tavoin on ryhdyttävä erilaisiin toimiin vaarojen torjumiseksi ja ihmisten
pelastamiseksi. Pelastussuunnitelmassa tulee huomioida vaarojen ja riskien
tunnistaminen ja ehkäiseminen sekä rakennusten ja toiminnassa käytettävien
tilojen turvallisuusjärjestelyt. Lisäksi käyttäjille on annettavat ohjeet
onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja itse onnettomuus ja vaaratilanteisiin.
Varautumiseen liittyvät muut omatoimiset ohjeet on myös kirjattava
pelastussuunnitelmaan.
Pelastuslain 8 ja 9 §:n sekä 9,10 ja 15 §:n sekä valtioneuvoston
asetuksen pelastustoimesta mukaan pelastussuunnitelman laatimisvelvollisuus
kuuluu oppilaitoksellemme. Pelastuslain 8 § velvoittaa meidän yhteisömme
ehkäisemään erilaisten vaaratilanteiden syntymistä. Meidän pitää varautua
henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa. Meillä
täytyy olla tietoa, miten pelastustoimenpiteitä tehdään käytännössä
omatoimisesti. Pelastussuunnitelma antaa meille suunnan, kuinka selvitämme
oppilaitoksemme riskit, mahdolliset onnettomuudet ja vaaratilanteet. Riskejä
arvioimalla ja tunnistamalla olemme varautuneet erilaisiin toimenpiteisiin
organisaatiomme toimintaa uhkaavissa tilanteissa.
Omassa toiminnassani on tärkeää tietää oma kampuksemme
organisaatiorakenne ja niiden vastuuhenkilöt. Olen selvittänyt työni
aloittaessani erilaisia riskitekijöitä ja kiinnittänyt huomioita, kuinka organisaatiomme
toimii erilaisissa ennaltaehkäisevissä toimissa. Pelastussuunnitelman
vuosittainen päivitys organisaatiossamme takaa sen, että toimintamme säilyy
ajanmukaisena.
Työturvallisuuslain soveltaminen omassa
opetuksessani
Työturvallisuuslain tarkoituksena on vaikuttaa niin opiskelijoiden
kuin työntekijöiden turvallisuuteen koulussamme. Työympäristön täytyy olla
ajanmukainen ja turvallinen. Omalla alallani teemme esim. harjoitustöitä,
joissa voi olla mukana kemikaaleja, bakteereja yms., joiden suhteen pitää olla
tarkkana. Keskeistä työssäni on huolehtia siitä, että käytetään työtunneilla
mm. työvaatteita ja kertakäyttöhanskoja. Opettamisen näkökulmasta ergonomia,
työympäristön fyysisen, henkisen terveyden ja sosiaalisen turvallisuuden
takaaminen ovat tärkeitä työturvallisuusseikkoja. Esimerkiksi asianmukaiset
turvamerkinnät, ilmanvaihto, valaistus ja tauotus opetuksessa takaavat
oppimisen näkökulmasta hyvän ympäristön ja laadun, joka edesauttaa tiedon
omaksumista ja soveltamista erilaisissa oppimistehtävissä.
2.3
Laadittavat suunnitelmat
Suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta,
kiusaamiselta ja häirinnältä
http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/suunnitelmat_ja_asiakirjat/suunnitelma_oppilaiden_suojaamiseksi_vakivallalta_kiusaamiselta_ja_hairinnalta
http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/suunnitelmat_ja_asiakirjat/suunnitelma_oppilaiden_suojaamiseksi_vakivallalta_kiusaamiselta_ja_hairinnalta
Opetushallituksen materiaali ja oppilaitokseni
suunnitelma.
Suunnitelma opiskelijoiden
suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä:
Oppilaitoksellani on suunnitelma, miten oppilaita suojataan
väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Huomioimme myös toiminnassamme sen,
että väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä suojaavat ohjeet toimivat,
niitä valvotaan, noudatetaan ja toteutetaan toimenpantujen suunnitelmien
mukaan.
Työsuojelulain 8 ja 9 §:n mukaan työnantajan velvollisuutena on huolehtia
työsuojelun toimintaohjelman edistämisestä. Turvallisuutta ja terveellisyyttä
edesauttavaista toimista on huolehdittava työterveyslain 2 luvun ja pykälien 8-
16 mukaan. Organisaatiomme kaikissa toimissa on huomioitava yhteisen
oppimisympäristömme kehittämistoiminta ja suunnittelu, joka tähtää turvalliseen
ja terveelliseen sekä yhteisölliseen toimintaan kaikilla edustamillamme
osa-alueilla.
Huomioin omassa työssäni oppilaiden suojaamisen väkivallalta,
kiusaamiselta ja häirinnältä. Vaalin hyviä vuorovaikutussuhteita niin
oppilaiden kuin muun henkilöstön sekä yhteistyökumppaneidemme kanssa. Ehkäisen työssäni kiusaamista ja tarvittaessa
puutun kiusaamistapauksiin sekä väkivaltaan ja aggressiiviseen käyttäytymiseen.
Olen mukana aktiivisesti suunnitelmien
tekemisessä, niiden tiedottamisessa ja päivittämisessä.
Kriisisuunnitelma
http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/uhka_ja_vaaratilanteissa_toimiminen/kriisisuunnitelma
http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/uhka_ja_vaaratilanteissa_toimiminen/kriisisuunnitelma
Opiskeluhuoltosuunnitelma
http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/saadosperusta/oppilas-_ja_opiskelijahuolto
http://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/saadosperusta/oppilas-_ja_opiskelijahuolto
Kriisisuunnitelma:
Oppilaitoksemme kriisitoimintaohjeen tavoitteena on yksilöiden ja
yhteisöjen nopean ja tehokkaan avun turvaaminen erilaisissa kriisitilanteissa.
Toimintaohjeiden avulla pystymme minimoimaan vahinkoja ja auttamaan yksilöitä
ja yhteisöjä arkeen palaamisessa. Opiskelijoiden ja henkilökunnan kykyä
selviytyä ja kykyä toimia koetellaan kriisitilanteissa ja tästä syystä on
tärkeää valmistua ja ohjeistaa kriittisiin tilanteisiin. Meidän pitää varautua
niin psyykkisiin traumoihin kuin traumaattisiin kriiseihin. Psyykkisen trauman
voi aiheuttaa, mikä tahansa yksilölle tapahtunut uhkaava tilanne, joka
aiheuttaa epätavallisia ja voimakkaita normaalia elämää häiritseviä reaktioita
tapahtumien jälkeen. Traumaattisessa kriisissä yksilön ruumiillisen
olemassaolon, sosiaalisen identiteetin tai turvallisuuden tunteita uhataan
epätavallisen voimakkaasti.
Kriisisuunnitelman laatimiseen ja siihen perehdyttämiseen löytyvät
ohjeet oppilas -ja opiskelijahuollon sivuilta: http://www.oph.fi/oppilashuollon_opas/yhteisollinen_oppilashuolto/akilliset_kriisit_uhka-_ja_vaaratilanteet/kriisisuunnitelma_akillisissa_kriiseissa
Opiskeluhuoltosuunnitelma:
Laki oppilaiden oikeudesta
opiskeluhuoltoon koskee perusopetuksessa, lukioissa ja ammatillisessa
peruskoulutuksessa opiskelevia nuoria ja lapsia. Opiskelijan ja
opiskeluyhteisön hyvinvointia edistetään opiskeluhuoltolailla. Paikallinen taso
ottaa suunnitelmissa huomioon lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman,
paikallisen opintosuunnitelman ja koulu- tai oppilaskohtaisen suunnitelman.
Lain mukaan opiskelijalla on oikeus henkilökohtaiseen opiskeluhuoltoon sekä
psykologi- ja kuraattoripalveluihin toisen asteen koulutuksissa.
Oppilaitokseni
turvallisuuskansio
Oman kampuksemme julkaisu ja raportti kansion alta löytyvät
palotarkastuspöytäkirja, poistumisharjoituksiin liittyvät dokumentit, riskien
arvioinnin vaarojen tunnistus ja toimenpidelomakkeet sekä turvallistyön
toimintasuunnitelmat kahdelta viime vuodelta.
Opetusharjoittelupaikan kampuksemme muissa dokumenttikansioissa
ovat kemikaaliluettelot eri tutkinto-ohjelmista (bioanalytiikka, suun
terveydenhuolto sekä hoitotyö, ensihoito ja optometria). Professorintien
kampuksen aluekartasta näemme kokoontumispaikkamme ja muissa dokumentissa on
myös pdf-tiedosto ”puuttuminen on välittämistä-
opiskelijoiden päihteiden käytöön puuttuminen”, jossa ovat ohjeet, kuinka
puutumme opiskelijoiden päihteiden käyttämiseen.
Ohje kansioon alta löytyvät kriisitoimintaohje ja sen liite
(toimintaohje hätätilanteissa), jotka ovat päivitetty 5.4.2016. Poistumisen ja
suojautumisen yleisohjeet ja työhuonekohtaiset ohjeet löytyvät myös ohje
kansiosta. Työterveyslaitoksen uhkaavan henkilön kohtaaminen ja ajantasainen
turvatiedote ovat päivitettyinä ohjeissa sekä Professorintien naapurusto dokumentti.
Näyttöpäätetyöskentelyyn liittyvä ohje on sijoitettu myös edellä mainittuun
dokumenttikansioon.
Suunnitelma kansioon on kerätty eri Kiviharjuntie 8
rakennusten pelastussuunnitelmat ja liitteet (Louhi, Paasi) sekä
valmiussuunnitelma.
Kuva 1. Turvallisuuskansion sisältö.
Turvallinen arki
3.1
Kiusaaminen
Tarkastele opettajan toimintaa
kriittisesti. Miten opettajan olisi pitänyt toimia?
Opettaja ei selvittänyt, mitä todellisuudessa oli tapahtunut
tilanteessa. Hän teki omat johtopäätöksensä ainoastaan näkemäänsä perustuen.
Hän tavallaan osallistui omalla toiminnallaan oppilaan kiusaamiseen. Opettajan
on aina selvitettävä tilanteisiin liittyvät taustatekijät ennen kuin hän tekee
omia johtopäätöksiä. Opettajan eettisiin periaatteisiin kuuluu se, että hän
omalla toiminnallaan osoittaa nuorille sen, että hän toimii kestävien arvojen
pohjalta. Jos opettaja toimii ajattelematta ja harkitsematta, opiskelijat
voivat käyttää hänen toimintatapojaan häikäilemättömästi hyväkseen esim.
kiusaamistapauksissa.
3.2
Sairaskohtaus
Oppilasta ei saa koskaan jättää yksin ja opettajan on uskottava
opiskelijoiden hänelle toteamiaan asioita. Opettajan kuuluu valvoa kaikkea
toimintaa, mitä hän on ohjaamassa eikä hän voi jättää hitaampia opiskelijoita
huomioimatta. Opettajan on selvitettävä ja huolehdittava siitä, että esim.
sairauskohtaustapauksissa opiskelija saa asianmukaista hoitoa. Opettajalla on
vastuu oppilaan turvallisuudesta ja hän on vastuullinen huolehtimaan siitä,
että opiskelijan tila selvitetään ja hänelle annetaan mm. ensiapua ja tilataan
tarvittaessa apua ammattilaisilta.
Opettajan arvot, etiikka ja
sitoutuminen kestävän kehitykseen
Opettajan
työssäni etiikka ja arvot ovat työni perusta. Minulla on terveysalan
asiantuntijana ohjausvastuullani opiskelijoita, joiden tehtävänä on
tulevaisuudessa edistää terveyttä sekä ennalta ehkäistä ja hoitaa väestön,
yksilöiden ja ryhmien terveysongelmia. Kysymykset hyvästä, pahasta, oikeasta ja
väärästä kuuluvat etiikkaan ja minun on huomioitava se omassa opettamisessani
ja ohjaamisessani. Toisen ihmisen sivistynyt kohtaaminen ja eettisesti herkkä toiminta
kuuluvat terveysalan opettajan toimenkuvaani. Vahvaan arvoperustaan kuuluu
erilaisia eettisiä kysymyksiä, joiden kautta toimin opettajana sekä kohtaan eri
yhteyksissä eettisiä ongelmia. Opettajan työssäni analysoin ja varmistan
eettisesti kestävän ja korkeatasoisen opetuksen. Keskeisiä tekijöitä työssäni
ovat erilaisiin tapauksiin ja aiheisiin liittyvät eettiset toimintaperiaatteet.
Opettajan
ammattivalintaani kuuluu eettisiä kysymyksiä suhteessa omaan itseeni ja
opetustyöhön. Olen kouluttanut itseni erilaisin akateemisin ja ammatillisin
poluin, joiden kautta olen saanut arvokasta kokemusta, jota voin jakaa
tuleville sukupolville. Minun on kyettävä päivittämään niin tieto-taito tasoja
kuin sitäkin, että miten tulevat ammattilaiset oppivat hoitamaan ihmisiä,
toimimaan erilaisten ihmisten kanssa ja kuinka he tulevat vastaamaan omasta
ammatillisesta kehittymisestään ja kehittämisestään. Minun tehtävänäni on
yrittää innostaa opiskelijoita niin substanssiasioihin kuin dialogin käymiseen
erilaisissa tilanteissa. Olen opettajana valmentamassa opiskelijoitani
työelämään ja kohtaamaan todellisia tilanteita erilaisissa yhteisöissä. Vastuullani
on opettaa vahvaan näyttöön perustuvia menetelmiä ja taitoja oman tieteellisen
ja tietoperustani kautta.
Olen aina
ollut sosiaalinen ja kiinnostunut monista eri asioista. Yritän löytää uusia
kehittämiskohteita ja haluan olla mukana toteuttamassa yhdessä muiden opettajien
kanssa erilaisia projekteja ja hankkeita. Näen tärkeänä sen, että olemme mukana
aktiivisesti niin valtakunnallisissa kuin kansainvälisissä terveysalan
opettajien foorumeissa. Olen vastuussa oma tietoperustani uudistamisesta,
omasta osaamisestani, työni kehittämisestä ja omasta roolistani erilaisissa
yhteisöissä. Näen vahvuutenani monipuolisen toimimisen mm. erilaisissa
kliinisissä töissä, tutkimushankkeissa ja kouluttautumispoluissani.
Olen
opettajan ammatissa ja tästä syystä juridiset ja eettiset kysymykset on syytä
pitää erillään. Lainsäädäntö ja normisto ohjaavat minun opettajantyöni
perustehtävää. Opetuksen sisältöasiat pohjautuvat yhdessä laadittuihin
opetussuunnitelmiin. Opettajana minun eettiset periaatteeni perustuvat YK:n
ihmisoikeuksien julistukseen.
Opettajana
arvoinani ovat ihmisarvo, todellisuus, oikeudenmukaisuus sekä vastuu ja vapaus.
Näen oppijat omina yksilöinään ja tavoittelen avointa keskustelua ja totuuden
etsintää. Olen rehellinen itselleni ja kunnioitan rehellisyyttä ja keskinäistä
kunnioitusta kaikessa toiminnassani opetustyössä. Oikeudenmukaisuuden periaatteisiin kuuluu mm.
tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden vaaliminen. Olen vastuullinen ja vapaa
ajattelemaan oman arvomaailmani kautta, mutta toisaalta olen sidoksissa
perustehtäviini ja niitä sääteleviin erilaisiin normistoihin. Näen tärkeäksi
asiaksi opiskelijoiden ammatillisen kasvun ja hyvien yhteistyötaitojen
rakentamisen.
Opettajana
minun on huomioitava nollatoleranssi kiusaamisen suhteen koko työyhteisössä. Kunnioitan
työyhteisössä työtovereideni autonomisuutta, mutta toisaalta ymmärrän sen, että
meidän pitää tehdä aikaisempaa enemmän yhteistyötä, kun luomme suuria
kokonaisuuksia osaamisperusteisuuteen tukeutuen. Opettajan työssä yhteiskunnallinen vastuu on
suuri, koska edustan kaikkia oppijan oikeuksia, etuja yms. Opiskelijani
tarvitsevat kokonaisnäkemyksen esim. oman substanssinsa kautta siihen, kuinka
he toimivat yhteiskunnan vastuullisina jäseninä omissa tulevissa
organisaatioissaan. Kohtaan opettajana monikulttuurisuutta ja moniarvoisuutta,
joiden kautta ymmärrän paremmin erilaisista kasvuympäristöistä ja kulttuureista
tulleita opiskelijoita ja opettajia omassa työssäni.
Oppilaitoksemme
on sitoutunut kestävään kehitykseen ja kasvattajana sitoudun ekologiseen,
taloudelliseen ja sosiaaliskulttuuriseen vastuuseemme. Edistän kaikessa
toiminnassani Oamkin kestävän kehityksen politiikkaa, joka kuuluu osana
osaamiseemme. Oppilaitoksemme on sitoutunut ISO 14001-ympäristöstandardin
vaatimuksiin. Meidän työmme kohdistuu ensisijaisesti ympäristöosaamisen ja – tietoisuuden
esille tuomiseen ja vahvistamiseen. Oamkin kestävä kehitys perustuu
ekologisiin, taloudellisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin vastuihin.
Olen
esimerkkinä oppilaille ja muille toimimalla niin, että ehkäisen negatiivisia
ympäristövaikutuksia toiminnallani. Energian, materiaalin ja veden kulutuksen
vähentäminen ovat ekologisia vastuita. Kun teen taloudellisia hankintoja, ajattelen
elinkaariajattelumallin pohjalta. Pyrin hyödyntämään hankintojani
mahdollisimman pitkään ja kierrätän asioita. Tavoitteiden ja resurssien pitää
olla tasapainossa. Sosiaalisessa mielessä ajattelen osaamisen vahvistamista
työ- ja opiskeluhyvinvoinnin kannalta. Välittämisellä ja turvallisuudella
luodaan motivoiva ympäristö opiskelulle. Edistän monikulttuurista toimintaa
suvaitsevaisuudella, tasavertaisella kohtelulla ja koulutus- ja ammattialojen
välisen vuoropuhelun keinoin.
Olemme
Oamkissa kaikki brändilähettiläitä: määrätietoisia, innostavia ja innostuvia,
huomaavaisia ja omistaan ylpeitä.
Harjoittelu ja ammattikorkeakoululaki
Uuden
ammattikorkeakoululain myötä 1.1.2015 kumottiin vanhempi ammattikorkeakoululaki.
Itse ammattikorkeakoulujen tehtävät säilyvät ennallaan, mutta niiden
organisaatiot muuttuivat vuoden 2015 alussa. Osakeyhtiömuotoisina
oikeushenkilöinä ammattikorkeakoulutoiminnasta päätetään ammattikorkeakoulun
omissa toimintaelimissä, ei ylläpitäjän. Toimiluvista päättää edelleen valtioneuvosto;
valtio vastaa perusrahoituksesta laskennallisin perustein. Vaikka
ammattikorkeakoulut ovat osakeyhtiöitä, ne eivät voi toimia voittoa
tavoittelevasti ja jakaa omistajilleen osinkoa.
Ammattikorkeakoululaki
sisältää 10 lukua, joissa on 68 lakipykälää. Luvussa 1 käsitellään yleiset
säännökset, luvussa 2 ammattikorkeakoulun toimiluvat ja toimiehdot ja lukuun 3
on sijoitettu opetukseen, tutkintoihin sekä tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät
pykälät. Ammattikorkeakoulun organisaatioon, henkilöstöön ja hallintokieleen
liittyvät ohjeistukset löytyvät luvuista 4 ja 5. Ammattikorkeakoulun opiskeluun liittyviä
pykäliä ovat mm. kelpoisuus, esteettömyys ja opiskelijavalintoihin liittyvät yksityiskohdat
(luku 6). Luvuissa 7 ja 8 määrätään ammattikorkeakoulun ohjaukseen ja
rahoitukseen sekä talouteen liittyvistä asioista. Muutoksenhakuun (luku 9) ja
erinäisiin säädöksiin (luku 10) liittyvistä ohjeistuksista löytyy pykäliä,
jotka mm. ohjeistavat mitä ammattikorkeakoulujen oikeuksiin ja velvollisuuksiin
kuuluu (mm. laadun arviointi, ammattikorkeakoulujen yhteistyö ja
tiedonsaantioikeus).
Ajantasainen ammattikorkeakoululaki löytyy finlexin
kotisivuilta, alla linkki.
Suoritin
opetusharjoitteluni 1.9. - 1.10.2016 Oulun ammattikorkeakoulussa.
Kuva 2.
Suunnitteluosaamiseeni tavoitteista, kehittämisestä ja toteutuksesta (esimerkki
harjoittelusuunnitelmastani)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti