Pohdintaa oppimisteorioista, malleista ja oppimisprosesseista!
Lähipäivät: Oppimisteoriat ja mallit 12.9.2016 ja laadukas oppimisprosessi 13.9. 2016
Paikka: Amok, Oulu
Oppimisteorioiden ja mallien avulla voimme jäsentää
opettajina opetusta ja miettiä niitä keinoja, joilla saamme parhaan
oppimistuloksen. Pedagogiset keinoilla on historiansa ja ne ovat kehittyneet
uomiinsa ajan saatossa. Työmme kehittyy ja se on ajasta, ympäristöstä ja trendeistäkin
muodostuva kokonaisuus. Oppimisteorioilla selitetään tieteellisin käsittein
oppimisiin liittyviä yksityiskohtia ja keinoja. Opettajille ja organisaatioille
annetaan vastuuta sopivissa määrin autonomian kautta, miten erilaisia malleja
ja teorioita käytetään opetuksessa ja koulutusten toteuttamisissa. Vastaavasti oppimiskäsitys
perustuu sekä teoriaan että käytäntöön ja sosiaalisesti päätettyihin ja
jaettuihin reunaehtoihin, joiden kautta opettajille on annettu keinoja ja
luovia tapoja hoitaa kasvatus- ja opetustehtäviä.
Kasvatus- ja opetusajattelu on dynaamista, kehittyvää ja
joustavaa, joka perustuu ajankohtaiseen tietoon ja käsityksiin. Tieto
muokkautuu eri tieteenalojen sisällä ja sitä voidaan hyödyntää soveltaen
monilla eri aloilla. Itse asiassa uusia keksintöjä ja erilaisia metodologioita halutaan
yhä enemmän tehdä monitieteellisesti. Tiedon määrä on lisääntynyt ja viestinnän
määrää on entistä haasteellisempaa siivilöidä opetuksen ja opiskelijoiden
käyttöön. Opiskelijoilla on entistä paremmat välineet ja keinot itsenäiseen
opiskeluun ja kansainväliseen yhteistyöhön. Voimme käyttää SOME-kanavia monella
eri tapaa ja voimme olla mukana kansainvälissä verkostoissa digitaalisten
välineiden kautta.
Osaamisperusteisuuden kautta minulla on mahdollisuus
valmentaa opiskelijoita yksilöllisesti heidän teoriatiedon ja pohjan
laajentamisessa sekä käytännössä tehtävien töiden kautta. Konstruktivismi
kritisoi perinteisiä käsityksiä opettamisesta ja tämän suunnan edustajat
puhuvatkin mielellään oppimisen ohjaamisesta. Itse asiassa osaamisperustainen
käsitys nojaa oppimisen sisäiseen säätelyyn, kun taas behavioristinen ajattelu
on ulkoiseen säätelyyn perustuvaa. Omassa opetuksessani ohjaan opiskelijoita
tiedon etsintään ja sen käyttöön liittyviin seikkoihin. Motivoin heitä
tarttumaan asioihin ja teen selväksi sen, että tarvitsemme myös
epäonnistumisia. Käytännön töitä ja mitä tahansa ammattia harjoittaessa ei
voida aina onnistua. Jos kehitämme esimerkiksi erilaisia menetelmiä, on aivan
varmaa se, että joissakin prosesseissa emme onnistu ensimmäisellä emmekä
toisellakaan kertaa. Minusta on ensiarvoisen tärkeää saada opiskelijat ymmärtämään
se, ettei tieto ole pysyvää vaan se muuttuu ja siihen liittyviä ilmiöitä pitää
katsoa aina kriittisesti. Liika kriittisyys voi toisaalta jäykistää toimintaa.
Niin opiskelijat kuin opettajatkin tarvitsevat joustavuutta, asioissa viipyilyä
ja luovaa sekä ennakkoluulotonta asennetta.
Osaamisperusteisen pedagogiikan ajatuksena ei ole kontrolli,
käytettävän ajan ja yksittäisten oppiaineiden ”tankkaus”. Kokonaisvaltaisen
tekemisen ja toiminnan kautta yksilö on keskiössä. Toimintaa ohjaa
kokonaisuuden hahmotus ja tätä kautta tietoperusta rakentuu aikaisemmin kerätyn
aineksen päälle. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen nopeuttavat ja
yksilöllistävät opiskelijoiden etenemistä. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa.
Teoreettisen ajattelun kautta opitaan hallitsemaan tietoa kriittisesti ja sitä
osataan jäsentää monien oppiaineiden kautta omaan käytännön työhön.
Käytämme työyhteisöissä erilaisia logiikoita tiedon
ymmärtämisessä ja jalostamisessa. Tarvitsemme perustaksi teknis-numeerista
pohjaa, toisaalta meillä pitää olla psykologista logiikka sekä suhteiden
ymmärtämiseen liittyviä taitoja, joilla pärjäämme sosiaalisessa maailmassa. Arkipäivän
tilanteissa tapahtuvaa oppimista kutsutaan situationaaliseksi oppimiseksi.
Harrastukset, perhe-elämä ja työ ovat kaikki omaan elämäämme liittyviä
tekijöitä, joiden kautta peilaamme ja rakennamme osaamistamme.
Opettajan rooli on muuttuva ja sen dynaamisuus voi
vaikeuttaa asioiden hallitsemista. Suunnittelu ja käsikirjoitusten teko ovat edelleenkin
tärkeässä roolissa ennen opetuksen toteutusta, mutta opettajien on oltava
entistä nöyrempiä ja mukautuvampia. Opettajan alkuaikoina tehdyt haalistuneet
kalvot eivät näyttele pääosaa vaan opiskelija on keskiössä, jonka
valmennuksesta vastaavat opetusalan asiantuntijat, joilla on pedagogisia
taitoja ja pätevyyttä yksilöllisten ratkaisujen toteutukseen. Osaamisperusteisessa
opetussuunnitelmassa ohjauksellinen lähestymistapa on rekonstruktiivista
pedagogiikkaa. Osaamista rakennetaan uudelleen opiskelijan omien tavoitteiden
kautta. Aiempi osaaminen voi saada tukea uudesta tiedosta tai se voi johtaa
opiskelijan osaamisidentiteetin uudenlaiseen kehittymiseen. Kielellistäminen auttaa
osaamisen ymmärtämisessä, rakentamisessa, arvioinnissa, osoittamisessa ja
edelleen kehittämisessä.
Opettajien yhteistyön avulla voidaan opetussuunnitelmia tehdä
kokonaisvaltaisesti. Yksittäisten oppianeiden roolit istutetaan
kokonaisuuksiin. Osaamisen opettaja ymmärtää oman rajallisuutensa,
dynaamisuutensa ja elinikäisen oppimisen roolinsa. Opettajat ilmentävät
oppilailleen työyhteisötaitojaan käyttämällä psykologista ja suhteiden
logiikoitaan niin omissa oppimisympäristöissään kuin muillakin
elämänalueillaan.
Opiskelijoiden henkilökohtaisten opintosuunnitelmien kautta
opiskelija jäsentävät omaa osaamistaan ja he löytävät omat kehittämistarpeensa.
Opettajan tehtävänä ei ole asettaa opiskelijoille tavoitteita vaan jokainen valitsee
yksilöllisen polkunsa. Omien kehittämistarpeiden löytämisen kautta osaamista
voidaan lähteä vahventamaan. Kompensaation avulla omia vahvuuksia hyödynnetään
heikkouksien vahventamiseksi.
Kun ajattelen omaa oppimistani, niin teen mielelläni
itsenäisiä tehtäviä, joissa on kirjallisuusmateriaalia ja erilaisia
artikkeleita apuna. Muistan kun opiskelin terveyshallintotiedettä pääaineena ja
hoitotiedettä sivuaineena oman työni ohessa niin silloin opiskelu oli aika lailla
tenttipainotteista vielä joillakin kursseilla. Minulla oli mahdollisuus käydä
luennoilla, harjoituksissa päivisin ja
tehdä töitä iltaisin tutkimuslaboratoriossa omaan tahtiin. Oli perhe, pieni
lapsi, asuntovaihdokset yms.; asiat kuitenkin sujuivat aika mutkattomasti,
koska olin todella motivoitunut ja innostunut terveyshallintotieteen
opinnoista. Tein aika paljon itsenäistä työtä ja minusta se toimi. Kirjoittaminen
on hyvä tapa asioiden prosessoimiseen. Itse asiassa, kirjoitin
osaamisperusteisuudesta artikkelin Bioanalyytikkolehteen. Laitan artikkelin
blogiini, kunhan se ilmestyy. Itse asiassa voisin pyytää artikkelistani
erillisen pdf tiedoston päätoimittajaltamme.
Kerrassaan hieno katsaus ja pohdinta, ja todella keskeisiä näkökulmia! Toit hienosti esimerkkejä näiden teorioiden soveltamisesta omaan alaasi sekä kuvasit omia kokemuksiasi linkittäen ne teoreettiseen taustaan. Olen samaa mielä, kehittyäksemme tarvitsemme epäonnistumisia, kunhan uskallamme analysoida niitä ja ottaa niistä opiksi. Tuo artikkelisi osaamisperustaisuudesta vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, laita ilman muuta se mukaan, sehän on varmasti mitä parhain osoitus osaamisestasi.
VastaaPoistaTerveisin, Tomi-tuutori